طراحی و معماری مجتمع چند منظوره ی امام رضا از استودیوی معماری کلوت

مترجم: ثناحسینیان
معماری: استودیوی معماری کلوت
همکارارن: سعید رضا بریری، سمانه قاسم پور
سال: 90
موقعیت: تهران، میدان امام حسین
مساحت: 6500 متر مربع
موقعیت قرار گیری سایت مجموعه ی امام رضا در نزدیکی میدان امام حسین در تهران، می باشد. این ناحیه از تهران منطقه ای فرهنگی محسوب می شود، به همین دلیل پروژه ی طراحی مجموعه چند منظوره ی امام رضا، حول ایجاد یک فضای شهری جهت فعالیت های اجتماعی برای گروه ها و سنین مختلف جامعه، چرخیده است. در ادامه با آرل همراه باشید.



کانسپت اصلی این پروژه جهت ایجاد همبستگی و رابطه ی متقابل بین گروه ها و سن های مختلف جامعه و تشویق نسل های جوان تر برای حضور در داخل پروژه، فرم نهایی قسمت شبستان ساختمان است که بر اساس شکل دست های گره خورده به عنوان نشانه ای از وحدت و انسجام اجتماعی، طراحی و اجرا شده است. تابع فرم شبستان، بازوهای کناری با کاربری های مکمل، بیرون آمده و بر روی زمین نشسته اند تا از لحاظ بصری فرمی خلاقانه ایجاد کنند.



شکل اصلی ساختمان شبستان با شکوه یک فضای روحانی، تجربه ی حس رسیدن به خالق، را با ایجاد فرم سمبلیک گنبد، فراهم کرده است. این مجموعه در فضای یک حیاط قرار گرفته که دارای حس و کاراکتر معماری ایرانی است که به کاربران اجازه می دهد از شلوغی شهر دور بشوند و با وارد شدن به داخل مجموعه آرامش موجود در فضا را احساس کنند.




















































تحریریه معماری آرل
مترجم: ثنا حسینیان
منبع: archdaily

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3974.html