معماری و طراحی موزه و مرکز فرهنگی La Gota-Tabacco

تحریریه معماری آرل
مرکز فرهنگی La GOTA، ساختمانی چندعملکردی است که دارای فضاهای نمایشگاهی است که با هدف تأکید بر مرکزیت شهر Navalmoral در اسپانیا طراحی شده است. این ساختمان انعکاس دهنده ی هویت این شهر است و دارای یک نمایشگاه دائمی و یک موزه است. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.







هندسه ی این مرکز فرهنگی با توجه به ساختار گیاه تنباکو طراحی شده است. در این گیاه برگهای شبیه و متفاوت در یک زمان دیده می شود بدین ترتیب اصل تنوع و برابری که در این گیاه مشاهده می شود، کاملاً در فرم این ساختمان دیده می شود. این ساختمان دارای یک هسته ی مرکزی برای ارتباطات عمودی است. حجمهای شبیه به هم اما با ارتفاعهای متفاوت از این هسته ی مرکزی بیرون آمده اند.





نمای متخلخل خارجی نور خورشید را فیلتر و فضای داخل را سرشار از نور طبیعی می کند. در سازه ی این ساختمان از بتن پس کشیده استفاده شده است. این پس کشیدگی باعث افزایش طول دهانه ها و کوچک شدن لبه ی دالها شده است. بدین ترتیب با افزایش ظرفیت باربری بتن، تغییر شکلها و ترکها به حداقل رسیده اند، عمر سازه افزایش یافته و با استفاده ی کارامد از مصالح، وزن سازه کاهش یافته است.









این ساختمان دارای 5 طبقه است که به صورت 5 باکس بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. نمای خارجی ساختمان پوسته ای دو لایه از جنس یک لایه ی شیشه ای و یک پوشش سرامیکی به نام FLEXBRICK می باشد. بدین ترتیب بین این دو لایه یک فضای حرارتی ایجاد می شود که از گرم شدن بیش از حد داخل در تابستان جلوگیری می کند.









در این ساختمان یک دیوار سبز از سمت موزه به خارج حجم امتداد پیدا کرده است. دیواری که با تنباکو و گیاهان بومی منطقه پوشانده شده است. این دیوار سبز به خنک شدن بنا در تابستان کمک می کند. نمای سرامیکی ساختمان از مدولهای یک متری و 75 سانتیمتری ساخته شده است.






























تحریریه معماری آرل
منبع: Archilovers

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3828.html