معماری و طراحی خانه بهار- دفتر معماری آینه



 
مترجم: نیلوفر محتاط
معماری و طراحی این خانه را دفتر طراحی آینه در یکی از محلات شهر نجف آباد انجام داده است. کارفرما خانواده ای 4 نفره دارد و خواستار طراحی ساختمانی دوبلکس بوده است. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.









در دو طبقه ی این خانه ضلع شرقی پلان بلندتر در نظر گرفته شده و به فضاهای عمومی تر اختصاص یافته است و ضلع غربی که کوتاهتر است مخصوص عملکردهای خصوصی تر مانند اتاق های خواب و سرویس های بهداشتی است. برای ایجاد ورودی، فرو رفتگی در ضلع جنوبی ساختمان ایجاد شده است. با ورود به طبقه ی همکف با راه پله ای مواجه می شویم که مانند مجسمه است و بخش عمومی و خصوصی این طبقه را از هم جدا کرده است.







در ضلع شمالی این ساختمان با تقلید از خانه های بومی نجف آباد، حیاط خلوطی طراحی شده است. در طبقه ی اول تراس بزرگ روبازی در کنار این حیاط خلوط قرار دارد. این خانه در ضلع جنوبی خود هم دارای حیاط است اما به دلیل بلند بودن ساختمانهای موجود در جنوب بنا، این حیاط چندان قابل استفاده نیست. اما در عوض حیاط خلوط شمالی فضایی خصوصی و قابل استفاده است.





به دلیل محدودیت بودجه، از سیمان سفید برای پوشاندن نماهای خارجی ساختمان استفاده شد. یکی دیگر از دلایل انتخاب این متریال سهولت اعمال آن بر روی سطوح منحنی بود.


منبع: ARCHDAILY
تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3715.html