10 موزه ی برتر سال 2015 از نگاه مجله ی DESIGNBOOM



مترجم: نیلوفر محتاط
در سال 2015 موزه های زیادی در سراسر دنیا افتتاح شد. در این بخش قصد داریم به معرفی 10 موزه ی برتر که در سال 2015 افتتاح شدند بپردازیم با ما همراه باشید.
1) موزه ی مجموعه ی Fondazione Prada
در ماه می سال 2015 در مجموعه ی Fondazione Prada به روی عموم گشوده شد. این مجموعه توسط OMA طراحی شده است، 19000 مترمربع مساحت دارد و شامل 4 ساختمان قدیمی و سه ساختمان جدید است. این سه ساختمان جدید عبارتند از: 1) موزه: فضایی است برای نمایشگاههای موقت. 2)سینما: سالنی است با عملکرد چند منظوره. 3) برج: ساختمانی است 10 طبقه که تمام طبقات آن گالری های دائمی هستند. رم کولهاس طراحی و معماری این مجموعه را انجام داده است.



2) موزه ی هنرهای معاصر Broad
این موزه در مرکز شهر لس آنجلس واقع شده است و در سپتامبر سال 2015 افتتاح شد. شرکت معماری Diller Scofidio+Renfroکار طراحی این پروژه را با ایده ی تلفیق فضاهای نمایشگاهی و فضاهای انباری انجام داده است. از نظر معماران، سیرکولاسیون بخش اصلی کانسپت طراحی است



3) موزه ی هنر آمریکایی ویتنی
معماری این موزه توسط رنزوپیانو انجام شده است. این موزه در نیویورک واقع شده است و دارای گالری های روباز و مسقف فراوان است. این موزه با هدف ارتباط حداکثری با ودخانه ی مجاور و مردم مرکز شهر نیویورک طراحی شده است.



4) موزه ی هنر ژاپن
طراحی و معماری این موزه توسط شیگروبن معمار معروف ژاپنی در کشور ژاپن انجام شد. این موزه به موزه ی حواس پنجگانه شهرت دارد و در آن پوسته ی چوبی مشبکی به دور ساختمان مکعبی شیشه ای پیچیده شده است. موزه پس از افتتاح به قلب فرهنگی شهر و مرکز فعالیت های اجتماعی تبدیل می شود.



5) موزه ی Musee Des
معماری و طراحی این موزه توسط شرکت Coop himmelb(l)au انجام شده است. ساختمان این موزه جزء بخشی از طرح احیای شهر لیون فرانسه است. موزه در تقاطع دو رودخانه ی اصلی منطقه قرار دارد و در معماری آن به مفاهیم تضاد و تباین توجه شده است به همین دلیل در این موزه تکنولوژی با ملاحظات زیستی و اخلاقی ترکیب شده است و در نهایت فضایی شهری برای گذران اوقات فراغت مردم پدید آمده است.



6) موزه ی MMM Corones
زاحاحدید معمار این موزه است. این موزه در کوهستانهای آلپ در کشور ایتالیا واقع شده است و به آثار عکاسی و هنری Reinhold Messner اختصاص یافته است.



7) موزه ی هنر معاصر Minsheng
معماری و طراحی این موزه را استودیوی طراحی Pei Zhu انجام داده است. این موزه بزرگترین موزه ی هنرهای معاصر چین است.ساختمان موزه پیشتر کارخانه ی قطعات الکترونیکی بوده و در بازسازی به موزه تغییر کاربری یافته است. در این موزه گالری های مختلفی وجود دارند. طراحان سعی کرده اند بخشی از وجوه خشن کاربری صنعتی پیشین را حفظ کنند به این صورت که سطوح و بافت های کف و دیوارها را بدون پوشش رها کرده اند.



8) موزه ی هنرهای معاصر Garage
این موزه در مسکو واقع شده است و شامل گالری های شخصی تاجران و مجموعه داران روسی است. ساختمان توسط رم کولهاس طراحی شده است و شامل فضاهای نمایشگاهی، آموزشی و تحقیقاتی است.



9) موزه ی ملی آکادمی هنر چین
طراحی و ساخت موزه ی ملی آکادمی هنر چین در شهر هانگزو چین امسال به اتمام رسید. مجموعه ساختمان های این موزه در جهت جمع آوری، نگهداری و بازسازی قطعات هنری و ارزشمند کشور چین طراحی و برنامه ریزی شده اند و نقش مهمی را در زمینه ی تحصیلات هنری این کشور خواهند داشت. کنگو کوما در طراحی موزه به محیط و بافت منطقه توجه ویژه ای داشت و سعی او بر این بوده که ساختمان ها مزاحمتی برای فضای سبز ناحیه ایجاد نکنند.



10) مرکز فرهنگی Aishti Foundation
این مرکز فرهنگی دارای عملکردی چندمنظوره است و امسال پس از سه سال بالاخره افتتاح شد. معماری و طراحی این مجموعه توسط David Adjaye، معمار بریتانیایی انجام شده است.




منبع: DESIGNBOOM
تحریریه معماری آرل
مطالب مشابه

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3663.html