معماری و طراحی داخلی آمفی تئاتر شهر لاپرنتا



مترجم: ثنا حسینیان
طراحی داخلی: ALA Architects
موقعیت: لاپرنتا، فنلاند
مساحت: 5300 مترمربع
معماران برای طراحی داخلی آمفی تئاتر لاپرنتا از کانسپتی استثنایی استفاده کردند، از آنجایی که این آمفی تئاتر در آخرین طبقه ی یک مرکز خرید واقع شده طراحان به این فکر افتادند مردمی که به این مجموعه می آیند ممکن است دوست داشته باشند فضایی برای تماشای بازی هم در دسترسشان باشد همان طور که مغازه هایی برای خرید کردن و هتلی برای استراحت و اقامت آن ها وجود دارد. بر خلاف طراحی داخلی مرکز خرید که در آن از رنگ های شاد و پر نور استفاده شده، برای ایجاد کنتراست در طراحی داخلی آمفی تئاتر رنگ های تیره و خنثی به کار رفته و این طبقه را یک پرده که با متریال مِش های شفاف ساخته شده از دیگر طبقات مرکز خرید جدا می کند.



مردم از طریق باکس پله ای سفید رنگ به طبقه ی آمفی تئاتر دسترسی پیدا می کنند. طراحی داخلی آمفی تئاتر و تمامی فضاهای وابسته ی آن مانند سالن ورودی طوری است که برای اجراها ناسب باشد. در لابی از متریال های براق و کدری استفاده شده که نور را به صورت نقطه ای بر روی کف لابی منعکس می کنند و مردم در این فضا حس می کنند که مانند بازیگری بر روی صحنه ایستاده اند. در طول روز این متریال در پخش نور طبیعی کمک می کند و در هنگام شب نیز از نور طبقات دیگر استفاده می کند.



سِن این آمفی تئاتر در تراز کف رار گرفته و جایگاه تماشاچیان در تراز های بالاتر و این گونه چینش یکی از ایده آل ترین الگو ها برای طراحی آمفی تئاتر است. به این صورت حمل لوازم مربوط به سِن راحت است، از طریق دسترسی هایی که وجود دارد لوازم به روی صحنه آورده می شوند و یا آن ها را به سالن های جابه جا می کنند.































تحریریه معماری آرل
مترجم: ثنا حسینیان
منبع: Archdaily

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3562.html