معماری و طراحی مرکز پژوهش علوم کامپیوتر در دانشگاه توکیو توسط کنگوکوما



مترجم: نیلوفر محتاط
این ساختمان به دلیل معماری خاص خود شاید یکی از غیرمعمولترین ساختمانهای دانشگاهی در دنیا باشد. کنگوکوما، معمار شاخص ژاپنی در معماری این ساختمان از روشهای معمول و استفاده از مصالح سخت مانند فلز، بتن و سنگ استفاده نکرده در عوض غشایی نرم را بر فراز سطح زمین طراحی کرده است. مساحت این ساختمان 68000 مترمربع است و قرار است به مرکز تحقیقات علوم کامپیوتر در دانشگاه توکیو اختصاص داده شود. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.











این ساختمان از هزاران نوار چوبی صدر پوشانده شده است و به دلیل اینکه از نظر بصری کاملاً سبک است با ساختمانهای پایتخت شلوغ ژاپن کاملاً در تضاد است.









کنگوکوما، معمار 61 ساله ی ژاپنی برای مطالعاتی که بر روی الگوهای پیچیده ی چوبی داشته شهرت دارد. تحقیقات او بسیار فراتر از عناصر تزیینی چوبی است وی پا را فراتر گذاشته و سعی کرده مفاهیم بنیادی را به کمک الگوهای چوبی منتقل کند. مفاهیمی مانند مقیاس، تناسبات، تعادل، پیچیدگی و زیبایی. از طریق این مفاهیم وی توانسته در معماری خود بیانی ملموس از مفاهیم ناملموس فرهنگی داشته باشد.









این ساختمان با نمای چوبی پویایی که دارد، جریان ارگانیکی از نور، باد و حرکت انسانها را به منصه ی ظهور می گذارد و فضای جمعی جذابی برای دانشجویان است.















منبع: INHABITAT
تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3558.html