طراحی و معماری ویلای فردوس، رتبه ی دوم دوسالانه معماری و معماری داخلی 93


عنوان پروژه: ویلای فردوس
آدرس: مازندران، رويان، شهرک فردوس جنوبی
شرکت مشاوره: دفتر معماری سهراب رفعت
معمار: سهراب رفعت
تیم طراحی: سالومه گلبابائي، نگين عسگري، محمد­رضا موحدي، محمد حسين شوقي
تاریخ شروع و اتمام کار: شهریور 91 تا آبان 92

ويلاي فردوس با زيربناي 390 متر­مربع در قطعه­اي جنگلي به مساحت 1000 مترمربع واقع شده است. سایت پروژه در شهرکی با مناظر زیبای طبیعی و در همنشینی با درختان و آبراه ها و برکه ها واقع شده است که این پتانسیل مثبت ، طراحی را به سمت استفاده حداکثر از مناظر اطراف سوق می دهد و همینطور به دلیل عملکرد ویلایی این بنا ، استراتژی طراحی در برخورد با آن در مقایسه با طراحی یک واحد مسکونی با سکونت دائم تفاوت هایی خواهد داشت . از عوامل کلی تاثیرگذار در به وجود آمدن حجم و فرم اصلی و نیز پروسه طراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد : لزوم رعایت همسایگی ، قوانین ساخت و ساز در شهرک ، خواسته های کارفرما ، مبانی نظری ، عوامل اقلیمی ، روابط فضایی ، تناسبات ، میزان شفافیت ، عملکرد فضا ها و خط آسمان و نیز اگر جزئی تر به روند طراحی اشاره شود باید به موارد زیر اشاره شود.

  • محدوديت ارتفاع و فواصل بنا طبق قوانين شهرك
  • حداكثر استفاده از فضاي سبز و حفظ تمامي درختان موجود در سايت
  • ايجاد محصوريت نسبت به همسايه شرقي
  • حفظ حداكثر ديد به جنوب غربي و غرب با حداكثر شفافيت به سمت فضاي سبز ملك پارك و بركه شهرك
  • ارتباط مستقيم و مستقل مطبخ و اتاق آشپز به فضاي بيرون بدون ايجاد مزاحمت براي بخش خصوصيتراسهاي متعدد با ديدهاي متنوع براي استفاده در فصول مختلف
  • ارتباط مستقل اتاق مهمان با فضاي بيرون
  • ايجاد ارتباط عمودي بين طبقات بصورت حركتي مابين بيرون و درون فضا بصورت شفاف با پله و آسانسور داخلي در حداقل سطح اشغال بنا

ايده اوليه بر اساس تركيبي از دو حجم مستقل كه تامين كننده نيازهاي فيزيكي پروژه مي­باشد شكل گرفت.استفاده از فضاهاي منفي ايجاد شده در فرم(تراسهاي بوجود آمده در هر دو طبقه ) و تركيب صفحات عمودي چوبي با جداره­هاي شيشه­اي كه پله ارتباطي بين دو طبقه را نيز بوجود مي­آورد، از ديگر رويكردهاي اصلي طرح در جهت پاسخگويي به نيازهاي طرح مي باشد.

شرایط اقلیمی معتدل و مرطوب منطقه باعث به وجود آمدن سقف شیبدار ، تراس ها و پیش آمدگی ها جهت کنترل نور و نیز باز شوهایی جهت سیرکولاسیون طبیعی هوای داخل ویلا شده است . یکی از متریال های اصلی مورد استفاده به عنوان پوشش دیوارها ، چوب مقاوم در برابر رطوبت و آفتاب می باشد که به نوعی ایده گرفته از پوشش چوبی خانه های سنتی منطقه است ولی به شیوه مدرن تر و مقاوم تر که این متریال و سقف شیبدار و نیز پله اکسپوز موجود در نما باعث نوعی هماهنگی با معماری بومی مازندران شده است . از طرفی نظرات کارفرما نیز در طی پروسه طراحی بنا بر سلیقه و انتظارات خود از فضاهای مختلف ویلا ، بر حجم و فضاهای داخلی تاثیرگذار بوده است .
























































تحریریه معماری آرل
منبع: Caoi.ir (وب سایت معماری معاصر ایران)


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3457.html