معماری کانسپچوآل: طراحی برج BIOS با الهام از گره ی چوبی عربی



مترجم: نیلوفر محتاط
معماری کانسپچوآل این برج در واقع پیشنهادی است که از طرف دو معمار، Enrico Tognoni و Davide Mariani مطرح شد. ضرورت طراحی این نوع از برج های مسکونی از آنجا آغاز شد که بر اساس آمار و پیش بینی ها جمعیت شهر نیویورک در دهه های آتی با رشد بی سابقه ای روبروست. تخمین زده شده است که تا سال 2040، یک میلیون نفر به جمعیت این شهر اضافه شود. برج های مسکونی آینده بدون شک باید پاسخگوی این جمعیت در حال رشد باشند و در عین حال با محیط زیست اطراف نیز در تعامل باشند. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.





لفظ B.I.O.S مخفف جمله ی Boundary Interaction of Open System”" به معنای "تعامل مرزی با سامانه های باز" می باشد. برای بازتر شدن بهتر موضوع باید گفت که طراحی پوسته ی خارجی برج با الهام از مشربیه (پنجره های چوبی سنتی عربی) انجام شده است. گره های چوبی موجود بر این نوع از پنجره ها باعث منظم تر شدن ورود نور به داخل در معماری عربی می شوند. پوسته ی خارجی این برج نیز با الگوی خاصی که دارد عایق بندی داخلی و استفاده از نور خورشید را برای ساکنین در بهینه ترین حالت فراهم می کند.





پوسته ی خارجی از 20 پانل فولادی با ابعاد یکسان و الگوهای متفاوت ساخته شده است. این پوسته بارهای افقی باد وارد بر ساختمان و تأثیرات آب و هوایی را به حداقل می رسانند. طراحی پوسته با بهره گیری از الگوریتم خاصی انجام شده تا در برابر شرایط خاص محیط (مکان، سایه اندازی و تابش آفتاب و ...) واکنش نشان دهد. طراحان این برج معتقدند که هدف طراحی یک ساختمان نیست بلکه هدف طراحی سیستمی است که خود، ساختمان را بر اساس شرایط بهینه طراحی کند.









منبع: EVOLO
تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3451.html