خانه باغ جنت، رتبه سوم جایزه معمار 94 در بخش مسکونی تک واحدی

تحریریه معماری آرل
معمار: دفتر طراحی براکت
تاریخ شروع و اتمام طراحی: 1392
تاریخ شروع و اتمام اجرا: 1393-94
مساحت پروژه :113 متر مربع
پروژه خانه جنت توسط دفتر طراحی براکت طراحی شده و رتبه سوم جایزه معمار 94 در بخش گروه مسکونی تک واحدی را کسب کرده است. این پروژه در زمینی به متراژ 110 متر در یک ذوذنقه ناقص 11x10 در محله قدیمی عباس آباد اصفهان در انتهای بن بستی واقع در خیابان باغ جنت به اجرا رسیده.ساختمان مذکور در سه طبقه تحت یک واحد مسکونی کوچک با محدودیت ارتفاعی متری7 از سطح خیابان ساخته شده است . مجوز ساخت کامل در طبقه همکف با رعایت مرزهای 60 % در طبقه فوقانی به نحوی اجرا شده که عقب نشینی های انجام شده غیر قابل دسترس باشند. وجود یک دسترسی سواره رو به عرض 3 متر در قسمت شمالی زمین جزء شرایط و محدودیت های ساخت پروژه می باشد.
 
حجم موجود پروژه بر مبنای همین محدودیت ها شکل گرفته است. تامین حداکثر نور و ایجاد دید مناسب و در عین حال رعایت مشرفیت های اجباری و نهایتاَ رعایت درون گرائی مد نظر کارفرما علی الرغم کوچک بودن قطعه زمین باعث شده است تا ساختمان به حجم نهایی با متریال های استفاده شده برسد.بخشی از نور طبیعی لازم برای فضاهای پروژه از عقب نشینی های اجباری بر اساس ضوابط در طبقه دوم تأمین می شود و الباقی توسط فضاهای منفی ایجاد شده در وید های ضلع غرب و شمال پروژه تآمین می شود.
اتصال بصری گذر شمالی و جنوبی پروژه با یک عقب نشینی و گشودگی نسبت به ضلع غرب با امکان باز کردن پنجره های اتاق خواب و گسترش پنجره پذیرائی و نورگیری بهتر فضای زیرزمین که به عنوان سالن استفاده خواهد شد را در پی داشته است.زندگی در این پروژه در سه تراز اتفاق می افتد ، طبقه فوقانی : فضاهای خوابها و طبقه میانی که همکف می باشد. فضای روز شامل نشیمن کوچک خانواده و آشپزخانه و طبقه زیرین شامل یک سالن بزرگ و پنتری (آبدارخانه) و سرویس مورد نیاز پذیرائی از مهمانها می باشد.
این سه فضا به غیر از پله توسط عقب نشینی ها و ویدها به هم مرتبط گشته اند. قرارگیری ساختمان در مقابل پیچ کوچه و تعدد پنجره های پیرامونی و امکان دیده شدن فضاهای درونی و لزوم محفوظ کردن حریم خصوصی مد نظر کارفرما و در کل ایجاد یک فضای درونگرا در عین حال پرنور، لزوم استفاده از یک صفحه نیمه شفاف چوبی را در پوسته بیرونی نما ایجاب می کند. حرکت افقی خطوط نما در تداوم استفاده از خطوط افقی آجر های نما های همسایگی ها می باشد و استفاده از رنگ های خاکی،کرم و قهوه ای روشن باعث استقرار بیشتر بنا در بافت شهری می گردد. شکست های این صفحه در طبقه فوقانی بر مبنای ضوابط شهری و رعایت 60 درصد طول شرق و غرب زمین می باشد و در طبقه همکف با شکست این صفحه ورودی بنا تعریف گردیده است.









































تحریریه معماری آرل
منبع: caoi.ir

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3349.html