مجتمع تجاری ارگ، رتبه دوم بخش بازسازی جایزه معمار 93

 
تحریریه معماری آرل
معمار: علیرضا شرافتی، پانته آ اسلامی
موقعیت بنا: ایران، تهران، میدان تجریش، خیابان سعدآباد
سال بازسازی پروژه پس از ساخت:1391
تاریخ اتمام بازسازی: 1393
مجتمع تجاری ارگ که توسط پانته آ اسلامی و علیرضا شرافتی طراح شده، به عنوان رتبه دوم مشترک در بخش بازسازی جایزه معمار 93 برگزیده شده است. بنای مذکور در سال 1391 به اتمام رسید و حتی به عنوان پروژه برگزیده سال در بخش تجاری قرار گرفت.فقط بخش هایی اعم از نما، محوطه و بام نیمه کاره مانده بود. اما دلیلی که پروژه را متوقف کرد، نارضایتی کارفرما از نمای ضعیف و کیفیت پروژه بوده که کار را به بازسازی کشاند.
در راستای طراحی دوباره نما، تصمیم بر ساده کردن احجام و ایجاد سطحی نرم و خنثی برای کاهش اغتشاش بصری ناشی از همسایگی پروژه گرفته شد. لذا بخش هایی از سازه حذف و بخش هایی به آن اضافه گردید. شیشه به عنوان کانسپتی عهلکردی و اقلیمی برای بازتاب نور به درختان کهنسال و بافت طبیعی منطقه مورد استفاده قرار گرفته است.
ترازهای ارتفاعی متفاوت پروژه با محوطه سازی و تبدیل شدن پله ها به سکوهای طولی باعث ایجاد ارتباط معبر پیاده به محوطه و شکل گیری یک فضای عمویمی شهری گردید. در طراحی داخلی مجتمع تجاری ارگ، راهروهای شرقی و جنوبی به هم متصل شده اند که پیش از این در طرح قبلی توسط وید مرکزی قطع شده بود. اتصال این دو منطقه توسط امتداد سقف کاذب و کف سازی حاصل شده است.



































تحریریه معماری آرل
منبع: Caoi.ir & Arel.ir

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3327.html