معماری زمینه گرا: خانه ی گابریلا




مترجم: نیلوفر محتاط
معماران: TACO taller de arquitectura contextual
موقعیت: Meride، مکزیک
خانه ی گابریلا با رویکرد معماری زمینه گرا طراحی شده است و در محله ای از شهر Meride قرار دارد که درگیر روند توسعه ی شهری است. هدف طراحی ایجاد مأمنی آرام، ارزان قیمت با حداکثر آسایش حرارتی و کارایی بالای انرژی برای خانواده ای مکزیکی است. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.







زمین پروژه زمینی باریک و به دور از خیابان است که در میان ساختمان های مجاور احاطه شده است. برای به حداکثر رساندن رابطه ی ساختمان با خیابان مجاور در ضلع غربی زمین پروژه حیاطی عمومی ایجاد شد. در مورد پلان این خانه باید گفت که در پلان سه زون عمومی، خدماتی و خصوصی قرار دارد. آشپزخانه و اتاق ناهار خوری در زون عمومی، سرویس بهداشتی و حمام در زون خدماتی و اتاق خواب در زون خصوصی قرار دارد. اتاق خواب، آشپزخانه و اتاق ناهار خوری همگی دارای تراسی نیمه باز هستند.







شرایط خاص آب و هوایی منطقه باعث شد تا با الهام از معماری بومی، به جای بازشو، شبکه ای سوراخ سوراخ در محل پنجره ها قرار گیرد بدین ترتیب نه تنها خانه در تمام اوقات سال از نور طبیعی برخوردار است بلکه این عمل باعث تهویه ی طبیعی داخل نیز شده است و دیگر نیازی به استفاده از وسایل خنک کننده ی مصنوعی نیست. این شبکه همچنین داخل را در برابر تابش سوزان خورشید، باران و طوفان حفاظت می کند. ارتفاع داخل نیز برای عملکرد بهتر حرارتی کوتاه است که این عمل نیز مطابق با ویژگی های معماری بومی منطقه است.







در طراحی داخلی کف، سقف و دیوارها ی بتنی به صورت آشکار و بدون نازک کاری رها شده اند. در حیاط خانه نیز درختان بومی استفاده شده. درختان میوه ی کاشته شده در حیاط نیز میوه ی مصرفی خانواده را فراهم می کند. در دکوراسیون داخلی نیز از مبلمان با طرح و رنگ بومی استفاده شده است.





















منبع: ARCHDAILY
تحریریه ی معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3252.html