معماری منظر: تجدید حیات معدنی متروکه در اسکاتلند


مترجم: نیلوفر محتاط
معماری منظر این پروژه توسط چارلز جنکز انجام شد. همانطور که می دانید جنکز از نظریه پردازان و منتقدان برجسته ی معماری است. این معدن در مجاورت روستایی در اسکاتلند قرار دارد و با مساحتی بالغ بر 22 هکتار، دید و منظری زشت و صنعتی را در منطقه ایجاد کرده است. از آنجا که این معدن اکنون تعطیل شده است، روستاییان خواستار تجدید حیات چشم انداز آن شدند. از دیگر خواسته های روستاییان، ایجاد مشاغلی جدید برای آن دسته از افراد بود که در نتیجه ی بسته شدن معدن، شغل خود را از دست داده بودند. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.







منظر کلی در نگاه اول شبیه به مجموعه ای از استحکامات متشکل از دو تپه و دو حجم دایره ای عظیم است اما وقتی به نقشه نگاه میکنیم در می یابیم که این مجموعه شبیه به کهکشان راه شیری در کنار دیگر کهکشان هاست. بر روی تپه ها مسیرهایی طراحی شده که با حرکتی مارپیچ به سمت قله حرکت کرده و در حفره ای سیاه در قله به یکدیگر ملحق می شوند. در بقیه ی نقاط سایت نیز عناصر و المان هایی با الهام از کهکشان و اجرام آسمانی طراحی شده است.





حلقه های مارپیچی و سنگی طراحی شده در این سایت بر جهان های چندگانه دلالت دارند. ایده ی اصلی طراحی بر اساس فیزیک نوین و فیزیک عدم قطعیت شکل گرفته است و ساختاری شبیه به DNA دارد. علاوه بر این فرم جدید به تاریج جهان از بیگ بنگ گرفته تا آغاز حیات اشاره دارد.












منبع: INHABITAT
تحریریه ی معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3247.html