طراحی داخلی مهدکودک صربستان


مترجم: مهرداد نجیب زاده
معمار: IDEST Doo
موقعیت بنا: کراگویواتس، صربستان
سال طراحی و ساخت پروژه: 2014
متراژ پروژه: 2100 مترمربع
طراحی داخلی مهدکودک صربستان در مکان منحصر به فرد می باشد. این مهدکودک در عرصه های بالایی شرکت سابق فیات کرایسلر قرار گرفته و در شهر کراگویواتس (Kragujevac) واقع شده است. این پروژه در طبقات دوم، سوم و چهارم ساختمان واقع شده و با همکاری شرکت FCA به ارائه خدمات و سرمایه گذاری برای کودکان قرار گرفته است.
طبقات پایین تر ساختمان مرمت شده و به فضاهایی شامل: مرکز پزشکی، سالن آمفی تئاتر، اتاق نمایش، بانک و دفاتر اداری اختصاص داده شده است. پروژه مهدکودک شامل سه طبقه بالا (طبقه دوم، سوم، چهارم) و ساختن فضایی برای کاربران متفاوت است. در داخل ساختمان یک مسیر ارتباط عمودی تعبیه شده تا ارتباط راحت و مناسبی بین فضای پارک بیرون ساختمان و مهدکودک ایجاد کند. این مسیر ضمیمه ای است برای اتصال بیشتر بین کودکان و فضای سبز خارج ساختمان.
نمای و کالبد بیرونی تغییر نکرده و هیچ نشانه ای برای تثبیت وجود یک مهدکودک سه طبقه از بیرون ساختمان مشخص نمی باشد. محیط بیرونی ساختمان محفوظ تر از داخل آن بوده و چندشخصیتی بودن فضای داخل را نشان نمی دهد. تمام عناصر اضافی داخل حذف شده تا نور شفاف و خالص به داخل نفوذ کند.
طراحی داخلی با رویکردی به روحیات بصری و ذهنی کودکان شکل گرفته است. رنگ های شاد و روشن، المان ها و اشکال زیبا، همگی مختص به تقویت قوای ذهنی و جسمی کودکان می باشد. با عنوان مثال رنگ زرد دیوارها تشخیص حجمی فضا و رنگ فسفری روشن کف، مسیرهای حرکتی و راهروها رو برای آنها ایجاد می کند. ترکیب رنگ های روشن در تمام فضاها تکرار شده است.

















تحریریه معماری آرل
منبع: Archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3193.html