بازسازی موزه ون گوگ هلند


مترجم: مهرداد نجیب زاده
معمار: Hans van Heeswijk Architect
موقعیت بنا: آمستردام، هلند
سال اتمام پروژه: 2015
متراژ بنا: 15175 متر

موزه ون گوگ در شهر آمستردام محبوب ترین موزه هلند به شمار می رود. با توجه به میزان رشد بازدید کنندگان در سال های اخیر، نیاز به رشد و تغییر ساختمان نسبت به طرح اولیه ریتولد در سال 1973 و همچنین طرح کوروکاوا در سال 1999 بوده است. طرح جدید شامل بررسی و تغییر تمام خطوط بیرونی موزه و فرم بیضوی کوروکاوا در سال 1999 می باشد. شرکت معماری کیشو کوروکاوا و همکاران که پیش از این ورودی و سردر این موزه را در سال 1999 طراحی و اجرا کرده بودند، مسئول گسترش و تغییرات جدید ورودی و سالن این موزه به شمار می رفتند. همچنین گروه معماری هانس ون هیسویک مسئول طراحی و گسترش داخل موزه بودند.

اکسل راجر مدیر موزه اظهار داشته که طراحی و روند اجرای ورودی و سردر موزه به خوبی به اتمام رسیده است. با توجه به اینکه مدت کوتاه 18 ماهه برای طراحی،اجرا و تحویل پروژه وجود داشته، تیم طراحی به خوبی کار خود را به اتمام رسانده اند. تمام شیشه های ورودی و سالن به خوبی با سازه بنا همتراز شده و نسبت به بودجه محدود به خوبی اجرا شده اند. لابی موزه گسترش یافته و یک فروشگاه در این بخش تعبیه شده است. بهبود دسترسی، تدارکات مناسب و خلق فضای بیشتر باعث شده تا بازدیدکنندگان به راحتی از موزه بهره لازم را ببرند.

علاوه بر ویژگی های بالا، تغییرات مختصر در پلان موزه، شفافیت لازم برای ارتباط فضایی بین ساختمان اداری و فضاهای فرهنگی را افزایش داده است. شیشه به عنوان متریالی جدید بیشتر فضای ورودی و لابی را در بر گرفته و جزئی از عناصر اصلی ساختمان به شمار می رود. متریال شیشه به عنوان گامی رو به جلو در نوآوری فنی و تعریف کانسپت شفافیت پروژه می باشد. در تمام هلند ساختار گسترده شیشه ای با این متراژ وجود ندارد. ارتفاع شیشه ها در این ساختمان 12 متر می باشد. به همین دلیل شیشه به سازه فلزی به صورت مستقیم متصل شده تا پایداری بهتری را ارائه دهند.
سقف شفاف پروژه در روند طراحی مبلمان و المان های لابی تأثیر به سزایی داشته است. راه پله داخل از متریال شیشه طراحی و اجرا شده تا مقدار مصالح بنایی در داخل کاهش یابد. پله به عنوان مبلمان شفاف موزه تعریف شده است. چراغ های LED در سراسر پله ها تعبیه شده تا لابی از نور لازم بهره ببرد. ستون ها و فضاهای داخلی به زیبایی و با توجه به ویژگی کشور هلند نورپردازی شده است. تمام این تغییرات در راستای ارائه فرم و طرحی نو صورت گرفته است.

















تحریریه معماری آرل
منبع: Archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3161.html