طراحی معبد Jianamani به شیوه ای مدرن


مترجم: مهرداد نجیب زاده
معمار: TeamMinus
موقعیت بنا: یوشا، چین
متراژ بنا: 1100 متر
سال اجرای پروژه: 2013

یوشا (Yushu) یک مرکز زیبا و دیدنی مختص بودائیان تبت می باشد. اهمیت ویژه این ساختمان در کانسپت مربوط به عنصر Jianamani، بزرگ ترین سنگ مقدس بودائیان در جهان است. این معبد با بیش از 3 قرن فعالیت از بزرگترین معابد جهان به شمار می رود که هنوز هم زائران بودا را به خود جذب می کند.ویژگی اصلی این ساختمان به کارگیری مصالح و متریال بوم آورد بوده که یکی از کانسپت های ظراحی این مرکز بوده است. ویژگی های مفهومی غیر از فرم و کالبد، در پوسته و متریال فضا هم به کار رفته اند. کالبد پروژه از 250 میلیون قطعه سنگ مانی (Mani) ساخته شده که از جنس مقبره ها و معابد بودایی است.

بیش از 40 درصد مردم منطقه یوشا در سنگ های کنده کاری شده مانی زندگی می کنند. پس از زلزله در سال 2010، شرایط لازم برای بازسازی و تعمیر منازل زمان طولانی را به خود اختصاص داد. علاوه بر بازسازی فضاهای مسکونی و زیارتی، اورزانس، اداره پست، سرویس های بهداشتی عمومی و یک مرکز آرشیو برای این منطقه در نظر گرفته شده است.

معبد Jianamani یک ساختمان مربع شکل با یک حیاط در مرکز آن و 11 رصد در اطراف آن می باشد. حجم میدان مرکزی، با توجه به ویژگی طرح های سنتی تبتی است. از 11 رصد، 2 نقطه مربوط به معبد و 9 نقطه مربوط عرصه های تاریخی منطقه اختصاص یافته است.

معبد Jianamani به طور عمده با تکنیک های ساخت و ساز محلی به اجرا رسیده است. سنگ تراشی این مرکز نصب آن به وسیله استادکارهای محلی صورت گرفته است. نرده های بام و الحاقات جزئی بنا به وسیله چوب و قطعات بازیافت شده از زلزله ساخته شده است.















تحریریه معماری آرل
منبع: Archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3157.html