ساختمان مسکونی سیپان،رتبه دوم جایزه معمار 93 در بخش ساختمان های مسکونی


مترجم: مهرداد نجیب زاده
معمار: عباس ریاحی فرد، فری ناز رضوی نیکو
موقعیت بنا: تهران، پارک جمشیدیه، ایران
متراژ بنا: 126000 متر مربع
سال اتمام پروژه:2014 (1393)

مسئله مهم در فرایند طراحی ساختمان مسکونی سیپان، خلق یک نمای دیدنی و جذاب با حذف عنصرهای نامطلوب بوده است. طراحی نمای هر طرف با محاسبه موقعیت و شیب سایت صورت گرفته تا بهترین منظره از سمت شمال و جنوب در اختیار مجتمع قرار گیرد. بازشوهای ضلع شرق بنا به دلیل وجود همسایگی و حفظ حریم خصوصی کمتر و کوچکتر در نظر گرفته شده تا حریم خصوصی رعایت شود. سازگار و انطباق از مهم ترین اصوصل طراحی در داخل و خارج ساختمان بوده است. ساختمان مسکونی سپیان رتبه دوم جایزه معمار 93 را کسب کرده است. این طرح توسط گروه معماری Ryra طراحی و اجرا شده است.

ایده اولیه طراحی سازماندهی فضاها بوده است. به عنوان مثال: اتاق های خصوصی در گوشه های پلان ها واقع شده تا فضاهای عمومی در مرکز و قسمت نورگیر بنا قرار گیرند. ماژول طراحی کالبد ساختمان هم از همین قانون تبعیت کرده است. فضاهای عمومی و پر رفت و آمد دارای بازشوهای بزرگ تر می باشد. البته طرح های موجود با رعایت حریم خصوصی به وجود آمد اند.
زمانی که ساختمان به گروه معماری برای طراحی ارائه شده بود، سازه ساختمان به اجرا رسیده بود. به همین دلیل طراحی فضاها و دکوراسیون های داخلی بعد از اجرای سازه ساختمان ارائه شدند. گروه طراحی Ryra برنامه خود را در دو ادامه دادند: فضاهای خصوصی و فضاهای عمومی. به همین دلیل برای ایجاد فضای بهینه از الحاقات سنتی و زیورآلات پرهیز کرده اند. نتیجه کار، یک فضای مینیمال با حداکثر استفاده از فضاهای مثبت و پرکاربرد بوده است. البته حالات کلی و برخی جزئیات ریشه در معماری سنتی دارد.

از فضاهای پرتحرک در این مجتمع مسکونی می توان به استخر سرپوشیده در بخش منفی و تعبیه یک زمین تنیس کوچک بر روی بام اشاره کرد. همچنین یک استخر کوچک کنار زمین تنیس بر روی بام تعبیه شده است.


























تحریریه معماری آرل
منبع: Archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3108.html