معماری خانه ای به یاد رستم، سهراب رفعت

نویسنده: مهرداد نجیب زاده
معمار: سهراب رفعت
موقعیت بنا: کردان کرج
تاریخ اتمام پروژه: 1393
متراژ بنا: 1950 متر مربع
ویلای خانه ای به یاد رستم، طرحی است مدرن که توسط سهراب رفعت ارائه شده و در کردان کرج قرار گرفته است. موقعیت سایت پلان پروژه بر اساس پتانسیل اسب سواری منطقه و علاقه کارفرما به اسب سواری انتخاب شده است. خانه ای به یاد رستم در سایتی به مساحت 1950 متر واقع شده که در دو عرصه جداگانه طراحی و اجرا شده است. این عرصه ها شامل 240 متر فضای خدماتی و 250 متر زیربنای اصلی پروژه می باشد. این پروژه رتبه اول جایزه معمار 1393، در بخش ساختمان تک واحده مسکونی را کسب کرده است.
 
با توجه به نیازهای کارفرما، موقعیت ویلا در مرکز سایت پلان قرار گرفته تا فیلتر مناسبی برای جدا کردن بخش خدماتی در ضلع جنوب، و استخر در ضلع شمالی باشد. همچنین اقدام فوق به دلیل حذف حصار امنیتی بخش خدماتی، نسبت به استخر گسترده ی پروژه بوده تا خدشه ای در تناسبات بصری ویلا ایجاد نکند. علاوه بر دلایل فوق، رفت و آمد های معمول در بخش های تأسیساتی، خدماتی و قسمت اسب سواری کاملاً جدا از قسمت پذیرایی و استراحت قرار گرفته است.
 
ویلای خانه ای به نام رستم از ترکیب دو حجم مکعب مستطیل تشکیل شده که به صورت صلیبی بر روی هم منطبق شده اند. بیشتر فضای طبقه پایین به آشپزخانه، غذاخوری و پذیرایی اختصاص یافته و فضای استراحت و خواب در طبقه بالا تعبیه شده است. فقط بخش کوچکی به طبقه بالا اختصاص یافته تا ساکنین بتوانند از منظره موجود بهره لازم را ببرند. طراحی نشیمن در طبقه بالا به دلیل پتانسیل فضای بصری و مناظر فوق العاده منطقه بوده است.
 
یکی از عوامل مشکل ساز در روند اجرای پروژه، آب های سطحی و چشمه های طبیعی بوده که باعث به وجود آمدن باتلاق و هدر رفتن آب بوده است. این مشکل با زه کشی صحیح و هدایت آب های زیرزمینی به آبنما، و ذخیره آن به عنوان آب مصرفی و آبیاری محوطه رفع شده است.بخشی از سایت پلان با متریال کفپوش بتنی (واش بتن) طراحی شده که ترکیب جالبی با چمن به وجود آورده است. طراحی کفپوش بتنی و ترکیب آن با چمن، یکی از اقدامات صحیح و مناسب در جهت استفاده از ذخیره آب در کل مجموعه می باشد.





تحریریه معماری آرل
نویسنده: مهرداد نجیب زاده

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-3048.html