معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت دوم، دوره ی گوتیک


 
نمایی از شهر Golsar
مترجم: نیلوفر محتاط
در بخش قبل به بررسی معماری کشور آلمان از دوره ی روم باستان تا رومانسک پرداختیم در این بخش قصد داریم به دوره ی گوتیک بپردازیم. هنر معماری گوتیک در اواسط قرن 12 میلادی در جریان بازسازی کلیسای سنت دنیس فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود. هنر گوتیک در میان دو دوره رمانسک و رنسانس واقع شده است. این دوره در فرهنگ جهان دوران استیلای مذهب، و بالاخص کلیسا، بر جوامع بوده است. دوره ی گوتیک با ظهور اومانیسم پایان یافت. البته عده‌ای دوره رنسانس را دشمن گوتیک می دانند. در ادامه به تفکیک ویژگی معماری این دوره را در کشور المان بررسی خواهیم کرد.
از ویژگی های معماری گوتیک می توان به طاق جناغی، قوس تیزه دار، رفیع بودن بنا، استفاده از شیشه منقوش و استفاده از پشت بندهای آزاد اشاره کرد. به دلیل وجود پشت بندهای آزاد در این سبک از ضخامت دیوارها کاسته شد و این موجب شد تا معماران بتوانند پنجره های بزرگی در جداره ی بنا تعبیه کنند.
همانطور که ذکر شد منشأ سبک گوتیک، سبک رومانسک در معماری بود. اولین ساختمانی که در کشور آلمان با این سبک ساخته شد کلیسای Liebfrauenkirche است که در سال 1230 ساخته شد. این کلیسا، یکی از مهمترین کلیساهای جامعی است که با این سبک در این کشور ساخته شده است. بنای دیگری که قصد پرداختن به آن را داریم، کلیسای جامع Freiburgاست. از این کلیسا تنها برج 116 متری آن باقی مانده که گفته می شود زیباترین برج کلیسا در معماری دوره ی مسیحیت است. این برج تنها برج کلیسایی در آلمان است که ساخت آن در قرون وسطی (1330) به پایان رسید. خوشبختانه این برج از بمباران های جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد.



کلیسای Liebfrauenkirche



برج کلیسای Freiburg
کلیسای جامع کلن دیگر بنایی است که قصد بررسی آن را داریم. این کلیسا پس از کلیسای جامع میلان بزرگترین کلیسای جامع با سبک گوتیک در دنیاست. ساخت بنا در سال 1248 آغاز شد و به وقفه ای طولانی در دوره ای 600 ساله در سال 1880 کامل شد. کلیسا دارای دو برج به ارتفاع 157 متر، طولی برابر با 144.5 متر و عرضی برابر با 86.5 متر است.



کلیسای جامع کلن

گوتیک
آجری، سبکی خاص از معماری گوتیک است که در شمال اروپا و مخصوصاً شمال آلمان رواج داشت. به دلیل کمبود سنگ در این مناطق در ساخت بناها به جای سنگ از آجر استفاده شده است. از بناهای ساخته شده با این سبک می توان به تالار بزرگ شهر Stralsund اشاره کرد.



تالار بزرگ شهر Stralsund

ساختمان هایی که در آلمان در این دوره ساخته شدند اکثراً با سازه ی قاب چوبی ساخته شدند. ساختمان های شهر Goslar و شهر Quedlinburg مثالهای خوبی در این باره هستند. علاوه بر این بزرگترین خانه ی ساخته شده با سازه ای نیمه چوبی در شهر Quedlinburg قرار دارد. که از روش ساخت آن برای ساخت خانه ها در قرون وسطی و دوره ی رنسانس به طور گسترده استفاده شد و این شیوه تا قرن 20 میلادی برای ساخت خانه های روستایی به کار گرفته می شد.



ا
ستفاده از سازه ی قاب چوبی



ا
ستفاده از سازه ی قاب نیمه چوبی

برای مشاهده ی قسمت اول به لینک زیر مراجعه کنید:
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت اول، از زمان روم باستان تا آخر دوره ی رومانسک

تحریریه ی معماری آرل
منبع: wikipedia.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2736.html