طراحی و معماری ساختمان دانشگاه هیفا



مترجم : ثنا حسینیان
معماری : chyutin architects
مساحت : 6200 متر مربع
ساختمان مرکزی دانشجویان دانشگاه هیفا شامل دو بخش یعنی دفاتر اداری برای بخش کارکنان و هم چنین امکاناتی برای دانشجویان می باشد به همین دلیل و برای به وضوح نشان دادن کارایی هر بخش، در طراحی ساختمان ، بنا را به دو بازوی اصلی تقسیم کردند. یکی از این بازو ها شامل چندین دفتر اداری برای بخش مدیریت است . بنابراین در رابطه با معماری این دانشگاه دو سناریو وجود دارد :



قسمتی از ساختمان که منشوری راست گوشه دارد دقیقاً عمود بر تپوگرافی سایت قرار گرفته و به سمت محیط بیرون رها شده است . سقف بنا مانند جاده هایی است که تا سمت ورودی دانشگاه کشیده شده و به این صورت در انتهای دیگر سایت که قرار بگیریم شاهد یک منظره پانورامایی از کل ساختمان خواهیم بود.



بازوی مربوط به مجموعه دانشجویان، از لحاظ حجمی از بازوی دیگر بزرگ تر است ولی از لحاظ بصری نقش کم تری را اجرا می کند. این مجموعه در جهت موازی با زمین مستقر شده و دارای پنجره های وسیعی است که در جهتی دیگر رو به سایت قرار گرفته است.



بخش های اداری مورد نیاز برای دانشجویان در طبقه های بالاتر قرار دارند و کلاس ها و فضا های عمومی در طبقات پایین تر . در بالا ترین سطح، سقف با فضای سبز پوشیده شده است. این سقف ها به عنوان تراس مورد استفاده قرار می گیرند و دانشجویان می توانند از این فضای باز عمومی لذت ببرند.



متریال های انتخاب شده برای هر قسمت ساختمان می توانند از لحاظ بصری تفاوت کاربری این دو فضا را بیان کنند. در قسمت اداری و مدیریت از روکش های فلزی استفاده شده و دیوار تراس های این قسمت بتنی می باشد. کف تمام سقف ها با کف پوش چوبی پوشیده شده است و تا آخر سایت ادامه دارد تا به محیط جلوه و ترکیبی کامل ببخشد.

















تحریریه معماری آرل
مترجم : ثنا حسینیان
منبع : DESIGNBOOM

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2661.html