طراحی و معماری خانه های اسکله ای: کوهستانی از چوب


مترجم : ثنا حسینیان
معماری : AART architects و Studio Ludo
موقعیت : هاربرفرانت، نروژ
مساخت : 19500 متر مربع

پروژه خانه های اسکله ای یکی از بزرگترین پروژه های مسکونی چوبی اروپا می باشد که مناسب ساختار شهری با بالا ترین تعداد خانه های چوبی در شمال اروپا است.
پروژه مسکونی کوه چوبی در محدوده شهر harbourfront، در کشور نروژ قرار گرفته است . این سایت دارای 128 ملک خصوصی و تعدادی فضا جهت تسهیلات همگانی می باشد و به گونه ای طراحی شده که میراثی از معماری قرن 18 و 19 شهر Stavanger نروژ باشد .

گروه طراحی بر این باورند که این طراحی ماهیت شهر را با استفاده از سنت معماری چوب بیان می کند و در عین حال چشم انداز های نروژ را بازتاب می کند . معماران تصمیم گرفتند که مقاطع مختلف را در جهت عمودی بکشند تا به فرم هایی بی قاعده برسند و به این صورت در مرز بین فضای شهر و فضای باز لکه هایی می افتد و موجب می شود سایت مانند کوهی چوبی در میان شهر و دریا دیده شود .



این مجموعه طوری چیده شده که مانند فضا هایی متوالی کنار هم قرار گیرند و تا کناره های ساحل ادامه پیدا کرده است .
واحد های مستقل توسط شکاف های باریک از هم جدا شده اند تا با خیابان های قدیمی مارپیچ شهر تلفیق شوند . علاوه بر آن ، تعدادی میادین و گردشگاه های بزرگ عمومی مستقرگشته تا امکان دید به سمت دریا فراهم گردد .
کناره ی واحد ها بریده شده اند تا به این صورت هم بنا از صلبیت خارج شود و هم مطمئن شوند که صفحات هر واحد در زاویه مناسب نسبت به جهت حرکت خورشید در آسمان قرار گرفته است.



فضا های عمومی پیرامون ساختمان ها و یک تفرجگاه، به گونه ای قرار گرفته اند که در طول ساحل دریا کشیده شوند و به سمت مرکز شهر پیش روی کنند .
فضا هایی سر پوشیده بین خانه ها و میدان عمومی شهر به عنوان پناهگاه ایجاد شده و یک زمین بازی و تعدادی محوطه دیگر وجود دارند که به عنوان فضای سبز مورد استفاده قرار خواهند گرفت .
پله های بتنی بزرگ، تفرجگاه سایت را به میدانی در سطحی بالاتر مرتبط می کند و به این ترتیب مردم هم برای گشت و گذار در محوطه تشویق می شوند و هم می توانند از نمایی رو به دریا لذت ببرند .



طبقه همکف واحد ها مشرف به تفرجگاه که شامل کافه ها و مغازه ها می باشد ، هستند و با این عمل پویایی، تحرک و زنده دلی در اطراف مجموعه جریان می یابد .
سالنی عمومی واقع در طبقه اول که به سمت میدان عمومی، تفرجگاه و نمای دریا قرار دارد ، فضایی خاص را ایجاد می کند و میتواند برای اجتماع اهالی مورد استفاده قرار گیرد .
خانه های یک طبقه در سطوح پایین تر سایت قرار گرفته و خانه های دو طبقه در سطوح بالا تر ساخته شده است . اشکال بی قاعده ساختمان ها سبب تنوع در پلان های کف خواهد شدکه در نتیجه ساختمان هایی با اشکال و اندازه های متفاوت خواهیم داشت .










پلان سایت


طبقه اول



تحریریه معماری آرل
مترجم : ثنا حسینیان
منبع : dezeen

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2654.html