معماری منظر تفرجگاهی در اسلوونی


مترجم: نیلوفر محتاط
معماران: Enota
موقعیت: Velenje, Slovenia
Velenje شهر جوانی است که در سال 1950، بر اساس ایده ی مدرنیستی باغ شهر طراحی شد. تفرجگاه Velenje در یکی از محورهای اصلی شهر قرار دارد و فضایی مهم و شاهراهی حیاتی برای شهر است. همچنین فضایی منحصر به فرد در کشور اسلوانی است. باز زنده سازی تفرجگاه اولین قدم برای احیای تدریجی مرکز شهر است و باعث تحقق ایده ی باغ شهر می شود.



تفرجگاه در ابتدا با بستن بخشی از خیابان در 30 سال پیش طراحی شد. با اینکه کف آن دوباره سنگفرش شد، عملکرد اصلی اش هرگز به وقوع نپیوست و به دلیل فقدان محتوا همچنان به صورت خیابان باقی ماند و در واقع به فضایی بلاتکلیف بین خیابان و پیاده رو تبدیل شد. به بیانی دیگر تنها راه مستقیمی بود که پیاده ها را از مدرسه ی راهنمایی و مرکز سلامت، بدون ایجاد هیچ گونه حس سرزندگی به مرکز شهر می رساند.



در طرح جدید، مسیرهای باریک مخصوص پیاده به کمک صفحاتی عریض به یکدیگر متصل می شوند. این مسیرها به سکوهای بتنی جذابی می رسند که باعث مکث عابران می شود و با ایجاد تمرکز، فضای شهری را قاب می کند. مسیر طراحی شده با پیچیدن دور ساختمان های مجاور امکان ایجاد فضای باز بزرگتر و توسعه های آینده را فراهم می کند. فضاهای تازه طراحی شده به شیوه ای مقرون به صرفه و به سادگی با شن و چمن ترکیب می شود. استفاده از سطوح شنی در میان پیاده رو بسیار کاربردی و کم هزینه است.






تفرجگاه جدید به فضایی مهم در محور اصلی شهر تبدیل شد. رودخانه ی Paka رودخانه ای سیلابی است که چند بار محدود در سال سطح آب آن بالا می آید اما اکثر اوقات کم عمق است. به همین دلیل بستر رودخانه بستری عمیق است که رودخانه ی کم عمقی در آن در جریان است. پل عریضی که روی این رودخانه وجود داشت مانع از دیده شدن رودخانه توسط عابرین پیاده می شد. در طرح جدید با باریک تر کردن پل و قرار دادن آن در خارج از محور سابق، فضایی برای ساخت آمفی تئاتر در طول رود پدید آمد. به این ترتیب این آمفی تئاتر جذاب به مرکز فعالیت های شهر تبدیل می شود و رودخانه بار دیگر در ارتقاء آگاهی مردم شهر نقشی برجسته را ایفا می کند.







تحریریه ی معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2651.html