طراحی خانه ی مکعبی استوایی



مترجم: نیلوفر محتاط
معماران: HBC Architects
موقعیت: Wilayah Peresekutuan, Kuala Lampur, Malaysia
خانه­ ی مکعبی استوایی، ساختمانی درون­گراست که از داخل در برابر خورشید سوزان استوا و باران محافظت می­کند و به مثابه مکعبی بتنی است که پذیرای جنگل­های سرسبز و گل­های طبیعی اطراف است. با توجه به قرار گرفتن پروژه در منطقه ­ا­ی استوایی، ساختاری متخلخل شبیه به جعبه­ ی تخم مرغ خانه را در بر می ­گیرد. ساختار ذکر شده از یک سو از گرم شدن فضای داخلی جلوگیری می­ کند و از سوی دیگر اجازه ی وارد شدن نور خورشید به داخل بنا را نیز می­ دهد و بدین ترتیب شرایط مطلوبی را برای ساکنین فراهم می ­کند. ساختار متخلخل ذکر شده با ضخامت 900 میلی­متر، به منظور فیلتر کردن نور خورشید و از بتن درجا ساخته شده است. پره­ های بتنی به ضخامت 150 میلی­متر دور گشودگی­ های روی این ساختار قرار گرفته­ و آن را مسلح می­ کنند.





در طراحی بنا از شیب سایت بهره گرفته شده به این صورت که با قرار دادن ورودی در بخش مرتفع تر سایت، بیشتر فضاها بالاتر از سطح زمین قرار گرفته ­اند و این موجب به حداقل رسیدن رطوبت داخل و قرارگیری بنا در میان سایه­ ی درختان شده است.




فضاهای اصلی مانند اتاق نشیمن، ناهارخوری و استخر هم سطح با بخش ورودی طراحی شده­ اند. اتاق­ های خواب در طبقه­ ی بالایی و پارکینگ و تأسیسات در پایین­ترین طبقه قرار گرفته­ اند. چیدمان کاربری­ ها بدین صورت باعث دور ماندن داخل از رطوبت شده است.



ورود به بنا از طریق پلی صورت می­ گیرد که در مجاورت درختان طبیعی قرار دارد. پس از وارد شدن به داخل بنا و عبور از راهروی مجاور حیاط مرکزی، به اتاق نشیمن می ­رسیم. استخر توسط ساختاری بتنی احاطه شده­ است و در میان درختان انبوه قرار دارد. با نگاه از آن سوی استخر، چشم ­اندازی وسیع از جنگل مشاهده می­ شود. در طبقه­ ی بالایی، جانمایی پنجره ­ها به گونه­ ای است تا چشم­ اندازهایی از زیباترین درختان را قاب کنند. جعبه­ ی بتنی متخلخل در این بنا خود را به داخل درختان کشانده و موجب امتداد یافتن منظر به داخل بنا شده است.













تحریریه ی معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2641.html