طراحی گالری هنری و خلق یک حفره بی انتها در سالن تئاتر

مترجم: مهرداد نجیب زاده
طرح گرداب بی انتهای آنیش کاپور در گالری Gimignano Descension ایتالیا با توجه به مفهوم تئاتر و سینما اجرا شده و فضایی مفهومی، با درک بصری بی انتهایی خلق کرد. این گرداب به وسیله تأسیسات سنگین و بزرگی اجرا شده است. در این گالری یک سری مجسمه و آثار حجاری شده از متریال رخام گچ،فولاد، مرمر و در مقیاس بزرگ از فایبرگلاس برای شکل دادن به بعضی عناصر استفاده شده است. این طرح جالب و منحصر به فرد قبلاً در نمایشگاه دوسالانه هند به نمایش درآمده بود، و نحوه چرخش آب به رنگ سیاه و سفید بیننده را به ورطه ترسناکی می کشاند.

این گرداب با حرکت بی پایان خود به سمت پایین کف صحنه تئاتر، ادراک ذهنی بیننده را دچار تناقض (پارادوکس) و بی ثباتی کرده، و به عنوان یک عنصر جامد، مظهر روح اشیاء هنری کل گالری شده است. این حفره در حالت عادی به صورتی ساکن، خاموش و بدون تحرک به نظر می رسد.اما به محص فعالیت آن، جنب و جوش را در فضا افزایش می دهد. کانسپت طراحی این حفره، به عنوان فضایی بی انتها برای ایجاد تحرک به فضا بوده است.با توجه به تصویر متحرک یا همان Motion Capture، این حفره سعی در ایجاد یک مفهوم مستقیم با تصویر متحرک داشته است.

با توجه به رابطه مستقیم و معکوس پر و خالی (فضای اشغال شده و خلاء) آنیش کاپور عنوان کرده : من همیشه به فضای خالی (Void) فکر کردم و آنرا مانند فضایی معلق بین دو فضا می بینم.من به عنوان یک طراح، همیشه به خلق المان های ابتکاری و نامتعارف، در فضاهای غیرمتعارف علاقه داشته ام. به این دلیل که این موضوع برای من جذابیت زیاده داشته است. این فضا، به عنوان یک بخش تبدیل شونده(Transformer) و درگیرکننده ذهن بازدیدکنندگان را بر عهده دارد.

ویژگی اصلی کار کاپور، گسترش مفهوم هنر در مجسمه سازی است. مجسمه ها با مفهومی خاص و منحصربه فرد، و با دقتی بسیار بالا ارائه شده اند. تمام برنامه های موجود در یک راستا حرکت کرده، و آثار هنری نامتعارفی برای بازدیدکنندگان به وجود می آورد.































تحریریه معماری آرل
منبع: designboom.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2627.html