طراحی و معماری موزه ی هنر Tomihiro



مترجم: نیلوفر محتاط
معماران: aat + makoto yokomizo
موقعیت: ژاپن، Gunma Prefecture
این ساختمان در روستایی کوهستانی در مجاورت دریاچه­ ای مصنوعی واقع شده است. از این روستا تا شهر توکیو دو ساعت و نیم راه فاصله است. موزه به کارهای شاعر و تصویرگر معروف ژاپنی Tomihiro Hoshino اختصاص یافته است. در ابتدا خانه ی سالمندان متروکه ای که در محل موجود بود مرمت شد و به موزه تغییر کاربری یافت. از زمان افتتاح موزه از سال 1991 بیش از 1000 نفر در روز به این منطقه سفر کردند و در طول 10 سال 4 میلیون نفر بازدیدکننده از آن بازدید کردند. که با توجه به بعد مسافت، رقمی چشمگیر است. در سال 2002 مسابقه ای برای طراحی مجدد این موزه برگزار شد. 1211 نفر از 53 کشور در این مسابقه شرکت کردند. طرح برگزیده متشکل از گروهی اتاق دایره ای شکل است که با الهام از حباب های صابون کنار هم قرار گرفته اند.



علی رغم اینکه معماری موزه های هنر معاصر اغلب متشکل از فضاهای خنثی و مکعبهای سفیدرنگ مشابه است، طرح به دنبال تنوع و پیچیدگی است. برای درک پیچیدگی، باید اشیای پیچیده را همانطور که هستند پذیرفت. بنابراین باید بر کثرت گرایی به جای مطلق گرایی، جزگرایی به جای کل گرایی و عدم تمرکز به جای تمرکز تاکید شود.





هر فرد با ورود به این فضا با کیفیتهای متنوعی از قبیل: نور، تاریکی، سکوت، گرما و سرزندگی رو برو میشود. علاوه بر این ورود به بنا تجارب مختلفی را در اختیار آدمی قرار می دهد تجاربی از قبیل: قدم زدن در جنگل، حس کودکانه ی سرگردانی و شوق انتظار برای وقایع بعدی. هر دایره با توجه به کاربری اش ابعاد خاصی دارد. چیدمان دایره ها بر اساس فعل و انفعالات مشترک بین آنها است، گویی قصد حل کردن معمایی را که هیچ پاسخ مطلقی برای آن وجود ندارد.





در مورد دلیل انتخاب اجزای دایره ای پلان باید گفت که دایره شکل خالصی است که وضوح انتزاعی آن باعث جذابیتش شده است. خلوص مصون از تعرض دایره این سئوال را بوجود می آورد که چگونه می توان بین دایره ها رابطه ای برای ایجاد انعطاف در پلان برقرار کرد؟ رابطه ای که باعث ایجاد تمرکز در بخشی از پلان نشود و مفهوم کثرت گرایی را حفظ کند. در مورد دلیل انتخاب پلان مربعی برای ساختمان نیز باید گفت که مربع شکلی مختصر و مفید است که دربردارنده ی مفاهیم معماری سبک بین المللی است.



از ویژگی های دیگر این ساختمان آزادی در طرح آن است. عدم استفاده از ویژگی­های معماری بومی و یا سبک معماری معاصر خود نوعی آزادی است. هدف اصلی آفرینش معماری بود که تضادها همزمان در آن وجود دارند. تضاد مطلق بودن و نسبیت، سادگی و پیچیدگی و ....



موزه ی جدید محلی است برای نمایش آثار این شاعر ژاپنی. طبیعت پر از تضادها و اتفاقات عجیب و غیرقابل پیشبینی است. آثار موجود در این موزه به ما می آموزد که زندگی را همان گونه که هست بپذیریم و از آن لذت ببریم.





برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید.


تحریریه ی معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2617.html