طراحی موزه آب لیسبون

 
مترجم: مهرداد نجیب زاده
معمار: P-06 atelier
موقعیت بنا: لسبون، پرتغال
متراژ بنا: 170 متر مربع
سال اجرا: 2014

طرح موزه آب لیسبون پرتغال متعلق به شرکت EPAL (کمپانی کنترل مصارف آب در پرتغال) می باشد و یک فضایی است که با تمرکز بر جنبه های علمی و آموزشی جنبه های مختلف آب در زمین ساخته شده است. این در حالی است که برخی ویژگی های برجسته تاریخ و میراث منطقه در این موزه قرار گرفته است (بر خلاف کمپانی های دیگر که معمولاً خصوصیات و ماهیت تاریخی شرکت خود را معرفی می کنند).
مفهوم کلی برای قسمت نمایشگاه دائمی از یک آبراه ایده گرفته که نشان دهنده حرکت جریان آب در امتداد یک خط ساحلی است. این ایده به نحوی با سکو ها (Stands) و جداول نمایشگاه شکل گرفته (بخصوص با اشکال ارگانیک) و با طرح و رنگی مناسب، میزها با زمین موزه یکپارچه شده است. روی سقف سالن ها، ساختاری طراحی شده تا نور را به خوبی در فضا پخش کند، در حالی که یک پانل منعکس کننده کمی پایین تر از چراغ های سقف قرار گرفته است تا بازدیدکننده بتواند نور مناسبی برای خواندن اطلاعات نصب شده بر روی سکو ها باشد. فرم ارگانیک سقف کاذب با فرم میزها با اشکالی مشابه طراحی شده اند تا همخوانی مناسبی در کلیت فضا به وجود آید.
بیشتر مخاطبان اصلی این موزه دانش آموزان (کودکان و نوجوانان) می باشند. به همین دلیل بیشتر سکوهای (Stands) ساخته شده به صورت سفارشی مطابق با سن کودکان طراحی و ساخته شده است. استفاده از چند راهنمای گرافیکی (Infographics) روی دیوار، اطلاعات را به راحتی در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است و محتویات اطلاع رسانی را جذاب تر و به روزتر کرده است.




تحریریه معماری آرل
منبع: Archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2573.html