خانه ی شریفی ها، مروری بر اثر علیرضا تغابنی (به همراه تصاویر کامل و پلان ها)



تحریریه معماری آرل

انتقادات زیادی به معماری رو به انحطاط ما به خصوص بعد از انقلاب اسلامی وجود دارد. به طور کلی تقلیدهای کورکورانه ، سبک های التقاطی و دور از فرهنگ ما ، دور بودن از تکنولوژی های نو و سبک سازی ، بهینه نبودن از لحاظ مصرف انرژی و ذخیره آن و بسیاری دیگر از این دست انتقادات به معماری امروز ما وارد است. با این وجود هر از گاهی معمارانی خوش ذوق و فرهیخته به مدد کارفرمایان فهیم دست به خلق آثاری می زنند که حتی در ابعاد جهانی شهره می شوند. یکی از مثال های بارز و فاخر این دست خانه شریفی ها است که در تهران و محله دروس واقع است. خانه Sharifi-ha توسط شرکت معماری ایرانی Nextoffice طراحی شده است. این ساختمان در 7 طبقه بوده و دارای آسانسور، استخر و سالن ورزشی می باشد. مسئله قابل توجه این است که این خانه دارای سه اتاق شبیه به جعبه های چوبی بزرگ است که با استفاده از یک سیستم دوار قابلیت چرخش دارد. خانه Sharifi-ha در سال 2013 تکمیل شده است و متراژ کلی آن 1400 مترمربع (15000 فوت مربع) می باشد. با توجه به اندازه آن و طراحی غیر معمول، طرح این خانه پیچیده می باشد، و نگاهی به طرح های معماری در گالری می باشد که برای کامل تر شدن ایده آن و چگونگی قرارگیری آن در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است.


دو طبقه زیرزمین شامل سالن ورزشی و امکانات تفریحی از قبیل یک میز بیلیارد می باشد، در حالی که طبقه همکف شامل پارکینگ و سرایداری است. طبقه اول و دوم شامل فضایی خانوادگی و امکاناتی از جمله آشپزخانه، سالن، اتاقی برای تماشای تلویزیون و قسمتی برای پیانو می باشد. در نهایت طبقه باقی مانده شامل اتاق خواب، حمام، آشپزخانه و سالنی دیگر می باشد.


در این ساختمان سه اتاق خواب وجود دارد که در آب و هوای سرد قابلیت "بسته" شدن را دارد. با این حال، هنگامی که خورشید بیرون می آید، هر اتاق می تواند با لمس یک دکمه 90 درجه به سمت خارج بچرخد، و در حالی که این اتاق ها در حالت "باز" قرار داشته باشند امکان استفاده از نور و تهویه وجود خواهد داشت.
در یک کلام می توان گفت که این خانه توانایی دائم تغییر برای استفاده بهینه از فضاها ، نور و … را دارد که بیشتر این توانایی ها با هوشمند سازی ساختمان ( BMS ) فراهم شده است.


این ساختمان از حد قانونی شهرداری سه متر عقب نشینی کرده که نور طبقه زیرین را به وسیله صفحات شیشیه ای فراهم کند. در این طبقه فضای باشگاه و … وجود دارد که مجسمه های براق واقع در آن تلالو نور را انعکاس زیبایی می بخشد.


سازه متحرک توسط دستگاه های CNC آلمانی ، کمپانی های ساخت استیل و کشتی سازی اجرا شد. دیتیل های ریل دستی و کنترل تزریق هوا بحث اصلی بود ( در باکس متحرک ) ، تا شدن نرده ها و تغییرات در لبه جعبه ها و کناره پنجره ها مشکل هوابندی را حل کرد.


خانه شریفی ها برنده جایزه معتبر بین المللی معمار خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ و برنده جایزه معمار سال ۹۲ شد.










برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید.











تحریریه معماری آرل
منابع: ARCHDAILY - TOPINEARTH - ITECTURE

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2523.html