استون مارتین جی تی ۲۰۱۵ خودرویی برای ثروتمندان



نویسنده: عرفان انبار (گجت نیوز)
استون مارتین- Aston Martin – شرکت بریتانیایی تولیدکنندهٔ خودروهای اسپورت است، که در سال ۱۹۱۳ توسط رابرت بمفورد و لیونل مارتین تاسیس شد.
از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷ استون مارتین بخشی از گروه پرمیر اتوموتیو، به‌شمار می‌آمد، که خود زیرمجموعه‌ای از شرکت فورد محسوب می‌شد. در ۱۲ مارس ۲۰۰۷ در پی انعقاد قراردادی به ارزش ۴۷۹ میلیون پوند، استون مارتین به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ادیم، سرمایه‌گذاری الدار و پرودرایو، که توسط دیوید ریچاردز مدیریت می‌شد، واگذار گردید.
اما شرکت فورد ۴۰ میلیون پوند از سهام استون مارتین که معادل ۱۰٪ درصد از کل سهام آن است، را حفظ کرد. با احتساب این مبلغ، ارزش کل شرکت در سال ۲۰۰۷ معادل ۹۲۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.


و این روزها استون مارتین نامی است که مواجهه با آن برای عاشقان دنیای خودرو یادآور سوپر اسپرت هایی خاص و اشرافی است. از سال ۱۹۱۳ میلادی تا کنون این کمپانی انگلیسی مسیر خود در راستای تولید محصولاتی متمایز را دنبال کرده و بی شک عملکردی کاملا موفق را نیز به ثبت رسانده است. استون مارتین در طراحی خودرو، کلاس ویژه ای را ایجاد کرده به نحوی که شناسایی مدل های آن حتی بدون کوچکترین نمایه و لوگویی بسیار ساده می نماید. حتی آنهایی که علاقه خاصی به اخبار دنیای خودرو ندارند در فیلم های مامور همه فن حریف دنیای سینما یا همان ۰۰۷ انواع مدل های استون مارتین با قابلیت هایی عجیب را دیده و حتما عاشق این خودرو شده اند. به هر ترتیب این شاهزاده انگلیسی ماجراجویی های خود را در دنیای خودرو دنبال می کند و هر زمان که محصولی را به بازار ارائه می دهد تحسین مخاطبان را با خود همراه دارد.








امروز با یک جی تی از خانواده مارتین آشنا خواهیم شد که دور از هیاهو و حواشی رایج در دنیای خودرو، وارد میدان شده و با تاکید بر همان ساختارهای نرمال طراحی خانواده خود، محصولی چابک و جذاب به نظر می آید.

البته وجود عنوان “جی تی” در نام هر خودرویی، موجب افزایش انتظار مخاطب از آن خودرو به عنوان یک سوپر اسپرت تمام عیار می شود. اما باید توجه داشت که استون مارتین در رویکرد خود به ساخت موتور و انتخاب قابلیت های آن نیز راهبردهای خاصی را دنبال می کند.






(گفتنی است در مدل های قدرتمند استون مارتین مانند ونتیج رودستر با موتور ۱۲ سیلندر؛ خروجی قلب تپنده خودرو برابر با ۵۶۵ اسب بخار است در حالیکه سوپر اسپرتی چون گودزیلای نیسان با یک موتور ۶ سیلندر نتایج به مراتب بهتر از استون مارتین دارد. اما همانطور که عنوان شد هدف استون مارتین ارائه محصولاتی اسپرت و البته قدرتمند برای استفاده در شهر است. با این تفاسیر نباید انتظار داشت که استون مارتین در اندیشه ارائه قدرتمندترین های تاریخ خودرو باشد!)





به هر ترتیب امروز با یک استون مارتین ونتیج جی تی سر و کار داریم. برای این نمونه از یک موتور ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری با خروجی ۴۳۰ اسب بخار استفاده شده است. گشتاور این مجموعه برابر با ۳۶۱ پوندفوت است که مجموعه ای با قدرت مناسب را در برابر مصرف کننده قرار می دهد.





برای ونتیج جی تی از جعبه دنده دستی ۶ سرعته استفاده شده است. این خودرو از حالت توقف طی ۴.۶ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد. در قسمت بدنه چیز جدیدی برای شگفتی وجود ندارد و شما با همان طراحی مدل های ونتیج سروکار دارید. البته در مدل جی تی، رنگ زرد نقش مهمی در انتقال حس سرعت برای یک خودروی اسپرت را برعهده دارند. در قسمت جلوی خودرو همه چیز بسیار ساده به نظر می رسد و بامپر نیز ظاهری کاملا کارخانه ای دارد و البته با رژ لب زردرنگ مقداری جذاب تر به نظر می آید. در قسمت عقب خودرو نیز انتخاب رنگ زرد برای دیفیوزر، هماهنگی خاصی را با کل مجموعه ایجاد کرده است.








اوج هنرمندی استون مارتین را باید در فضای داخل کابین ونتیج جی تی جستجو کنید. جائیکه استفاده از چرم، فیبرکربن و مخمل یک مجموعه لوکس و اشرافی را در برابر مخاطب قرار می دهد. در فضای داخلی نیز رنگ زرد نقش بسیار پررنگی دارد. دوخت زرد رنگ درشت با فیبرکربن و چرم مشکی در کنسول جلویی خودرو زیبایی خاصی را ایجاد کرده است. طراحی فضای داخل کابین ما را به یاد کانتیننتال جی تی وی ۸ اس کانورتیبل از بنتلی می اندازد.



تحریریه معماری آرل
نویسنده: عرفان انبار (گجت نیوز)
منبع: گجت نیوز

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2413.html