معماران زن : بزرگداشت 48 زن معمار، قسمت سوم - معماری


مترجم: نغمه مقصود
با آغاز سال نو میلادی و در فاصله 6 هفته مانده به روز زن، بر آن شدیم تا ویژه نامه ای در ارتباط با بزرگترین معماران زن دنیا منتشر کنیم. این ویژه نامه، مجموعه ای است که در 7 قسمت به معرفی برترین معماران زن در دنیا خواهد پرداخت و مطالعه ی آن برای تمام معماران و غیر معماران عزیز، خالی از لطف نخواهد بود. تا پایان این ویژه نامه با ما همراه باشید و ما را از نظرات ارزشمند خود بهره مند سازید.
روز جهانی زن ( 8 مارس - 17 اسفند) نخستین بار در اوایل سالهای 1900 میلادی این بزرگداشت برای زنانی که از مرز های جهانی گذشتند و برای تساوی حقوق زن و مرد جنگیدند، برگزار شد. اولین بارقه های مبارزه زنان در یک دوره زمانی کوتاه در سیاست، اجتماع و حزب کارگر اوج گرفت و تسری یافت. متاسفانه نتایج این مبارزات و دستیافت های زنان در عمل، تضمینی برای تساوی حقوقشان نبود (و در برخی کشورها همچنان قوانین اجتماعی بر ضد زنان و به نفع مردان در برابرشان می ایستاد ). زنان همچون گذشته به دلیل خصوصیات فیزیکی شان از فشار های روحی و خشونت ،دستمزد کمتر و عدم به رسمیت شناخته شدن، بیش از هر چیز رنج می بردند .در زمانی که چنین شرایطی در محیط کار برای تمام زنان حکمفرما بود، آمارها حاکی ازاین بود که فعالیت ها و تخصص شغلی زنان در زمینه معماری، توسط اجتماع ارزشگذاری نمی شدند. زنان متعددی که اکنون در تمامی جهان شناخته شده اند، از طرف متخصصان و دانشجویان معماری به گونه ای نادیده انگاشته می شوند که گویی وجود خارجی ندارند.
برای گرامیداشت روز جهانی زن، وب سایت معماری آرک دیلی از بنیاد خصوصی " آکویتتاس اینوایزیوز" (معماران ناشناس) خواست تا بخشی از عملکردهای زنان را درحیطه معماری و شهرسازی با همگان به اشتراک بگذارد. نتیجه، فهرستی از سوابق کاری 48 زن متخصص در 7 مقوله مجزا است:
پیشگامان، در سایه ها، معماری، طراحی منظر، معماری اجتماعی، طراحی شهری و بهینه سازی معماری.
برای مطالعه بخش سوم، معماری، با آرل همراه باشید.



معماری
این زنان فراتر از کیفیت کارهایشان ایستاده اند. ساختمانهای طراحی شده بسیاری که امروز نماد مکان یا زمان بخصوصی هستند. این پروژه ها چه از بعد زیبایی، عملکرد و چه از لحاظ بعد تکنیکی تناسبی غیرقابل انکار و طراحی قابل توجهی دارند. "کاژو شیما" برنده جایزه "پریتزکر" همکار و همراه "روی نیشی ژاوا" ساختمانهای جالب توجهی در سراسر جهان طراحی کردند. دیگران نیز مانند "فرشید موسوی" ، "جین گنگ"، "گائه آلنتی"، "آنابل سلدورف"، "کارمه پایون"، "جو واس کنسلوس"، "الیزلبت د پورتزامپارک"، "فروزا زیمستر"، "ماریانه مک کنا"، "اودیله دک" در سطح جهانی شناخته شده اند و پروژه های برتر و ممتازی طراحی کرده اند. "لینا بوباردی" متولد ایتالیا و شهروند برزیلی ،به دلیل کیفیت و ابتکار ایجاد طبیعت در طرح هایش شناخته شد ،بخصوص طراحی موزه هنر "سائوپائولو".

آنابل سلدورف




معمار آلمانی متولد سال 1962 ، دفتر او گواهینامه ای از نیویورک و نیوجرسی دارد با عنوان: "شرکت پیشرو و سازماندهی شده با مدیریت یک زن".

کارمه پینوس


معمار اسپانیایی متولد سال 1954، نقطه عطف در میان پروژه های اوطراحی شهری و برج پارک (1999)در آلیکانته- اسپانیا، دبیرستان سارا (2001) در لیدا- اسپانیا، پارک دسس استاسیون(2005) در پالما-اسپانیا، برج مکعبی (2004) گوادالاجارا-مکزیک، مرکز ورزسه (2005) اگوس-اسپانیا، دبستان (2006) در کاستلدفلس-اسپانیا و دپارتمان چهارم دانشگاه علوم اقتصادی و تجارت. او همچنین جوایز متعدد معماری دریافت کرده است.



کارولینا بوئنو


معمار برزیلی متولد 1975،موسس شرکت فرانسوی –برزیلی " معماران تریپتیکو ".او موانع و مشکلات عدیده ای را در مواجهه با گسترش شهر ها پشت سر میگذارد و روند تکامل فضاهای شهری و ساختمانهای مدرن را آنالیز می کند.





الیزابت دپورتزامپارک

معمار فرانسوی برزیلی متولد 1955،او مقالات متعددی در باره طراحی شهری و شهرسازی به رشته تحریر درآورده است. ازپروژه های برجسته و قابل توجه او میتوان از موزه هنرهای زیبا در "نیم " فرانسه و مرکز جدید شهر در"مسی " فرانسه یاد کرد.


فرشید موسوی

معمار ایرانی متولد 1965،او مدرس دانشگاه هاروارد میباشد و تدریس درآکادمی هنرهای ظریفه دروین پرینستون و دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (UCLA) را عهده دار است. او دو کتاب در باره تمرین های طراحی تالیف کرده است و یکی از همکاران دفتر خارجی معماران درلندن (FAO) میباشد.


فروزا زیمستر

معمار برزیلی و فارغ التحصیل از دانشگاه فدرال ریودوژانیرو در سال 1964.او در زمینه های معماری ،طراحی داخلی و فضای سبز و همچنین درزمینه طراحی لباس و طراحی صحنه برای گروه رقص "گروپو کروپو" از سال 1981فعالیت داشته است.با اعتماد به نفس و بی مهابا ازترکیب رنگها ، مصالح و سبک های مختلف بهره می برد و این خصیصه به برزیلی بودن آن باز می گردد.



گائه آلنتی

معمار ایتالیایی متولد 1927 ،او به عنوان طراح مد و لباس، معمار و طراح دکوراسیون، مدرس در امریکا و کانادا و اسپانیا و آلمان کارمی کرد و جایزه مخصوص فرهنگ را از دولت ایتالیا درسال 1989 و جایزه "پرامیوم امپریال"را در زمینه معماری از طرف انستیتوی هنرهای ژاپن در سال 1991 دریافت کرد.وی رئیس دانشگاه هنرهای زیبا ی "بررا"در ایتالیا در سالهای 1996-1995 بود. در شانزدهم اکتبر سال 2012 وی برای آخرین بار در مراسم رقابت های سه سالانه معماری در میلان برای دریافت جایزه اش حضور یافت ،جایی که آخرین اعتبارش را دریافت کرد و در سال 2012 در سن 85 سالگی درگذشت.


جین گنگ

معمار امریکای شمالی متولد سال 1954،او اولین زنی است که آسمانخراش طراحی کرده است ،برج "آکوا" در شیکاگو.از پروژه های دیگر او میتوان مسیر پیاده طبیعت، کالج کلمبیا ،مرکز تولیدات رسانه ای شیکاگو، مرکز کمکهای اجتماعی "لاوزوریو" و خانه قایقی WMS نام برد.

جو واس کونسلوس

معمار برزیلی معاصر ،او در دو مجله در دهه هفتاد میلادی همکاری می کرد و دفتر خود را با نام شرکت معماری "جو واس کونسلوس" تاسیس کرد و سپس شرکت معماری "مایا " را در زمان همکاری اش با "الو مایا" بنیان نهاد ،آنها در کنار یکدیگر به عنوان یک تیم برای بیش از 20 سال همکاری کردند و همراه یکدیگر در مسابقات متعددی شرکت نمودند.


فروزا زیمستر

معمار برزیلی ایتالیایی متولد سال 1914،او مدرس ، نویسنده،طراح گرافیک ،ویرایشگرمجله ،طراح صحنه ،طراح لباس و برپا کننده نمایشگاه بود .با همکاری "پیرو ماریا باردی"دروس طراحی صنعتی را در انستیتو هنرهای معاصر (IAS) طراحی و مدیریت کرد ،جایی که اشخاص سرشناسی همانند "جاکوب رشدی"،" لازار سیگال" ،" ادواردو نیسه د ملو" ،"روبرتو برل مارکس"،" اسوالدو براتکه"، " رینو لووی" ، "جیان کارلو پالانتی" ،"الیزابت نابلینگ"،"آلسیدس دروچا میراندا"،"توماس فارکاس"،"رودولف کلین"،"کارلا هارتوچ" تدریس می کردند.
وی ساختمانهای متعددی در برزیل طراحی کرد:موزه هنر های سائوپائولو (MASP)، خانه شیشه ای (منزل شخصی وی در سائوپائولو)،مرکز فرهنگی " سیسک پمپیا". او در سال 1992 در 78 سالگی درگذشت.



ماریانه مک کنا

معمار کانادایی متولد سال 1951، از او در سال 2010 در فهرست 100 زن قدرتمند کانادا نام برده شده است.او سلسله سخنرانی هایی را در دانشگاه "مک گیل" ، "مونترال" و "تورنتو " ارائه داد.او با طراحی "جکسون تریگز"در نیاگارا کانادا ،توانست توجه جهانیان را به طرح هایش جلب کند. این پروژه به سبکی برای طراحی پایدار تبدیل شد و در سال 2002 در نروژ برگزیده شد تا ساختمان سازی پایدار را در کانادا نمایش دهد .به گفته "مک کنا"او مفتخر است که 18 سال از عمر کاری اش را صرف مرمت و بازسازی کنسرواتور سلطنتی موسیقی کرده است.



اودیله دک

معمار فرانسوی متولد سال 1955 ،او مدرس دانشگاه معماری"اکوله" در گرنوبل ،پاریس و دانشگاه فنی "وینا"مدرسه معماری "بارتلت"در لندن ،آکادمی "کونستا"در وین و دوسلدورف و مدیر شرکت معماری "اکوله"در پاریس بود .از پروژه های قابل توجه او میتوان موزه هنرهای معاصر و طراحی داخلی رستوران "فانتوم اپرا"هردو در فرانسه را نام برد.



کاژو شیما 妹島 和世

معمار ژاپنی متولد سال 1956،او با همراهی و همکاری "روی نیشی ژاوا" جایزه "پریتزکر "را در سال 2010 از آن خود ساختند و دفتر معماری SANAA را تاسیس کردند.از پروژه های برتر او میتوان موزه هنرهای جدید در نیویورک ،لوور – لنز در فرانسه و خانه شیبائورا را در ژاپن نام برد.





تحریریه معماری آرل
مترجم: نغمه مقصود
منبع: ARCHDAILY

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-2411.html