لیگ برتر- بررسی و معرفی دو ورزشگاه ایران (غدیر اهواز و میانرود شیراز)


گردآورنده: مهرداد نجیب زاده
طراحی استادیوم های لیگ برتر، همیشه با چالش های مدیریتی،برنامه ریزی و مالی ضعیفی روبرو بوده است. در سال های اخیر بسیاری از تیم های ایرانی با مشکل ورزشگاه به عنوان یک میزبان مستقل روبرو بوده اند. در این میان می توان به ورزشگاه نیمه کاره تیم سپاهان اصفهان اشاره کرد که حتی با حظور قدرتمند و تأثیرگذار خود در جدول، از ورزشگاه دیگر تیم همشهری یعنی ذوب آهن به عنوان ورزشگاه خانگی خود استفاده می کند. اما مشکل اصلی پروژه های نیمه کاره ای می باشد که بر روی دیگر تیم ها تأثیر گذاشته و باعث افت این تیم های قدیمی شده است. به عنوان مثال شهر شیراز سابقأ دو تیم در لیگ برتر داشته و اکنون به دلیل برنامه ریزی غلط و نداشتن یک ورزشگاه مدرن، نماینده ای در لیگ اصلی ندارد. اما در این میان در بعضی استان ها پروژه های مناسبی به اجرا رسیده است. به عنوان مثال می توان به ورزشگاه غدیر اهواز اشاره کرد که در سال 1390 افتتاح شده است. در ادامه مقاله ما به معرفی و بررسی ورزشگاه غدیر اهواز و میانرود شیراز پرداخته ایم.


ورزشگاه میانرود شیراز


كار احداث ورزشگاه ميانرود در شيراز، بيش از 15 سال قبل شروع شد و امروز اين به يكي از روياهاي ورزشكاران و ورزشدوستان اين شهر و ديار تبديل شده است،‌ رويايي داشتن ورزشگاهي بزرگ، درخور و شايسته كه زمينه‌ساز تحول در ورزش اين شهر و استان فارس خواهد بود.
با گذشت بيش از ده سال از زمان زدن كلنگ احداث ورزشگاه ميانرود، هنوز اين ورزشگاه عظيم به نيمه راه هم نرسيده است، اگرچه مسئولان مدعي طي بيش از 50 درصد راه هستند اما شنيدن كي بود مانند ديدن!!
هيات دولت در سفر اول استاني خود به فارس، تكميل اين ورزشگاه را يكي از اولويت‌ها دانست و در كنار آن موضوع احداث ورزشگاه شش هزار نفري شيراز را نيز مطرح و تصويب كرد، اما در عمل گامي برداشته نشد تا دور دوم و سوم و رسيدن ورزشگاه ميانرود به طرح‌هاي مهر ماندگار، طرحي كه ماندگاري آن در حد اسكلت ساختماني، آرام آرام شايبه پيوستنش به آثار تاريخي را پيش كشيده و شايد پاي سازمان ميراث فرهنگي و طرح بهينه‌سازي و نوسازي آثار تاريخي را به اين پروژه ماندگار!! بكشاند.

از نظر كارشناسان، اجراي طرح ورزشگاه ميانرود علي‌رغم آنكه به‌عنوان يكي از نيازهاي شيراز و فارس بسيار ضروري بود اما مكان‌يابي و حتي طرح نقشه و اجراي آن چندان كارشناسي نبوده است.

اين در حالي است كه بخشي از ديوار اصلي اين ورزشگاه در ميان يكي از معابر اصلي ورودي به شهرك ميانرود قرار داشته و مدتي است موضوع در سطح مسئولان شهرداري و ورزش و جوانان براي انديشيدن راهكار حل آن مطرح است.

طراحان پروژه حتي در زمان طراحي، راه دسترسي به قسمت شرقي اين ورزشگاه را پيش‌بيني نكرده و تنها به‌فكر شروع كاري بوده‌اند كه فاصله زماني بين زدن كلنگ آن تا اجرا و تا امروز، بسيار طولاني شده است!!

استاندار فارس در اين خصوص گفت: متاسفانه وزير ورزش به وعده‌اي كه در خصوص تامين اعتبار ورزشگاه ميانرود داده بود تا امروز عمل نكرده است.

صادق‌عابدين با بيان اينكه اين پروژه حدود 4 ميليارد تومان بدهي دارد، خاطرنشان كرد: اعتبار تعيين شده براي اين پروژه در قالب طرح ماندگار در مسير ديگري است كه البته هنوز تامين نشده است.

مدير كل ورزش و جوانان فارس نيز به ايسنا گفت: پيشرفت طرح ورزشگاه ميانرود راضي كننده نيست.

سيدغلام‌رضا كمانه خاطرنشان كرد: اين پروژه هم‌اينك 70درصد پيشرفت فيزيكي دارد اما اين ما را راضي نمي‌كند.

او گفت: اعتبارات طرح مهر ماندگار كه بايد به اين طرح اختصاص داده مي‌شد، اختصاص داده نشده است.

وي با بيان اينكه روند ساخت در حال پيگيري است،‌ از بازديد معاون وزارت ورزش و جوانان خبر داد و خاطرنشان كرد: اگر اعتبارات طرح مهر ماندگار تماما اختصاص داده شود، در خوش‌بينانه‌ترين حالت 10 ماه اتمام طرح به‌طول خواهد انجاميد.

اگر كمي‌به حافظه خود فشار بياوريم، محمد عباسي، وزير ورزش و جوانان در تاريخ 18 آبان سال 90، يكسال قبل، در پاسخ به خبرنگار ايسنا در شيراز گفته بود: تلاش مي‌كنيم تا يك‌سال ديگر اين ورزشگاه را به پايان برسانيم.

عباسي آن روز در حاشيه برگزاري مسابقات جهاني توآ، اين كار را بسيار بزرگ خوانده و تاكيد كرده بود: به افتخار مردم فارس اين كار بزرگ را تا يك‌سال ديگر انجام مي‌دهيم.

وي آن روز ظرفيت ورزش در استان فارس را بالا اعلام كرده و با يادآوري اينكه ظرفيت پهلواني هم در فارس بالا است!!، گفته بود: در اين چندسال زيرساخت ها خوب تعريف شده، اما تمام نشده، ما تلاش مي کنيم که يكي از اين زيرساخت‌ها ورزشگاه ميانرود است ايجاد شود.

عباسي تصريح کرد: کار اتمام ورزشگاه ميانرود بسيار بزرگ است، يک پروژه اي است که 14، 15 سال باقي مانده، شركت تجهيز هم به تنهايي نمي تواند. بنابراين وزارت ورزش و جوانان بايد کمک کند استاندار هم کمک کند تا کار به سرانجام برسد و سال آينده مردم فارس از آن استفاده کنند.

از ديگر سو اول بهمن سال گذشته هم مديركل ورزش و جوانان وقت فارس اعلام كرده بود كه اين پروژه 60 تا 70 درصد پيشرفت دارد بنابراين اگر صحبت‌هاي آن روز آن مدير و امروز اين مدير ورزش و جوانان را كنار هم بگذاريم، ميانرود امسال همان ميانرود سال گذشته است، ورزشگاهي كه آرام آرام ستون‌ها و اسكلت بتني ايجاد شده برايش خرده مي‌شود و فرو مي‌ريزد و به يك بناي تاريخي تبديل مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا مردم شيراز پانزده سال است در روياي داشتن ورزشگاهي بزرگ، وعده مي‌شنوند و هر روز اعتمادشان به عملي شدن آن كم‌رنگ و كم‌رنگ تر مي‌شود.

وقتي به تاريخچه اين ورزشگاه نگاه مي‌كنيم،‌ سوابق به سال 74 باز مي‌گردد، آن زمان عملیات اجرایی ورزشگاه میانرود همزمان با تعدادی دیگر از پروژه‌های ملی در سراسر کشور آغاز شد، طرحي كه مي‌گفتند سال‌ها براي مكان‌يابي اش مطالعه شده است.

اين طرح در سال 79 اعتبار مستقل گرفت و علي‌رغم آنكه ابتدا براي ۲۵ هزار نفرطراحی شده بود به‌يك‌باره ظرفيتش را دوبرابر اعلام و آن را يك‌ورزشگاه 50 هزار نفري معرفي كردند، توسعه‌اي كه مشخص نشد نتيجه چه تحقيقات و طراحي و كار مهندسي‌ بود.

به گزارش ايسنا همان سال ۱۴ میلیارد تومان برای احداث اين پروژه اعتبار پيش‌بيني شد اما تا امروز هنوز اين ميزان اعتبار به‌صورت كامل جذب نشده و حتي وعده‌هاي وزير ورزش و آنچه در قالب طرح مهر ماندگار ديده و تصويب شد هم عملياتي نشده است.

ساخت این ورزشگاه با توجه به اینکه در برهه ای نیز در اختیار شرکت ساخت و توسعه بود و این شرکت نیز ده ها پروژه دیگر را نیز در استان در اختیار داشت روند کندی را در پیش داشت.

به هر حال این ورزشگاه پس از این سالها همچنان به مرحله تکمیل نرسیده و هر روز تاریخ جدیدی را برای افتتاح حداقل زمین چمن ورزشگاه اعلام می کردند که همچنان به نتیجه نرسیده و به وقتی دیگر موکول شده است.

حال دل‌خوش به بخش خوش‌بينانه نگاه مديركل ورزش و جوانان فارس مي‌انديشيم كه اگر اعتبارات محقق شود، ده ماه ديگر شيراز ورزشگاه ميانرود را خواهد داشت، هرچند آنچه در سال 76 و قبل از آن براي اين شهر با جمعيت آن روز ديده شد، معلوم نيست امروز پاسخگو باشد.

توجه داشته باشيم كه سال 76 شهرك ميانرود به ميزان امروز توسعه پيدا نكرده بود و ....



استادیوم غدیر اهواز

ورزشگاه غدیر اهواز ورزشگاه چند منظوره در شهر اهواز می‌باشد. و ظرفیت ۵۱،۰۰۰ نفر را دارا است. این ورزشگاه در محدوده شمال‌غربی اهواز در مجاورت جاده اهواز – اندیمشک (جنب میدان بارفروشان) در زمینی به مساحت ۴۴ هکتار احداث شده و دارای استادیوم فوتبال، محوطه‌سازی، پارکینگ‌ها، گذرگاه‌های سواره و پیاده‌رو و دیگر اماکن ورزشی است.

این ورزشگاه که از آن به عنوان سومین ورزشگاه بزرگ ایران بعد از ورزشگاه یادگار امام تبریز یاد می‌شود پس از ۱۷ سال از آغاز ساخت آن در سال ۱۳۹۰ گشایش یافت و نخستین بازی فوتبال این ورزشگاه ظهر روز ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ بین دو تیم فوتبال استقلال اهواز و تیم ملی جوانان، در حضور رئیس جمهور وقت برگزار شد.

محوطه این استادیوم ۴۴ هکتار است و پارکینگی با گنجایش بیش از دو هزار ماشین سواری و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس پیش‌بینی شده‌است، همچنین در این استادیوم هشت باند برای پیست دو و میدانی در نظر گرفته شده‌است. برای ساخت ورزشگاه ۵۱ هزار نفری اهواز ۶۹۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی هزینه شده‌است.

تاریخچه
زهره ملیله فرشید، یکی از نخستین و جوانترین معماران زن ایرانی مجموعه ورزشی اهواز را طراحی کرد.

در سال ۱۹۷۴، زهره ملیله فرشید، یکی از نخستین و جوانترین معماران زن ایرانی مجموعه ورزشی اهواز را طراحی کرد. او مایل بود تا اهواز را برای میزبانی بازی‌های المپیک تابستانی سال ۱۹۸۴ آماده کند. طراحی این پروژه در سال ۱۳۷۱ در قالب شرکت مهندسین مشاور ایران‌پویش صورت گرفت و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۷۳ توسط شرکت کروشه آغاز و تا سال ۱۳۷۸ ادامه داشت. ساخت این مجموعه پیشرفتی سریع داشت و آماده بود تا در نوامبر ۱۹۷۸ به بهره‌برداری برسد اما پس از وقوع انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ کار ساخت‌وساز آن لغو شد. به دلیل مشکلات اعتباری، کار پیمانکار پروژه طبق ماده ۴۸ شرایط عمومی خاتمه پیدا کرد و پروژه از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۲ تعطیل شد. سپس ادامه عملیات اجرایی در سال ۱۳۸۳ به شرکت ساختمانی گوپله واگذار شد.

باتوجه به نقشه‌ها و طرح اولیه این پروژه که در سال ۱۳۷۱ انجام شد، مقرر گردید که دهکده المپیک احداث و در فاز اول آن استادیوم ۵۱ هزار نفری اجرا شود ولی به دلایل مختلف، مجری پروژه به احداث استادیوم ۵۰ هزارنفری بسنده کرده‌است. در ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ استاندار خوزستان موضوع دهکده المپیک را در حضور محمد علی‌آبادی رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی و سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی مطرح و در همان جلسه مصوب شد که سازمان مسکن و شهرسازی حدود ۲۰۰ هکتار از زمین‌های اطراف استادیوم ۵۱ هزارنفری را تملک نموده تا دهکده المپیک احداث شود.


منبع: Arel.ir & Varzesh11.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1999.html