معماری مرکز کنگره ترابلس

 
مترجم: مهرداد نجیب زاده
معمار: Tabanlioglu Architect
موقعیت بنا: ترابلس، لیبی
متراژ بنا: 25000 متر مربع
سال طراحی: 2010
سایت این ساختمان در کنار پارک باغ وحش و جنگل واقع شده است. پان این ساختمان مرکزگرا بوده و این یک برتری کاربری نسبت به حجم مکعب شکل بنا می باشد. به خاطر توسعه و پیشرفت، یک هتل و چند ویلای خصوصی با تمام توابع موجود به موازات این کنگره ساخته شده است تا بتواند پشتیبانی لازم را برای اقامت کنندگان عرضه کند. طراح به شیوه ای از سایت استفاده کرده تا هیچ درختی قطع نشود و به زیست بوم آسیبی وارد نشود.
 
حجم این ساختمان مانند یک بلوک دو طبقه می باشد که توسط درختان احاطه شده است و دارای یک سردر گسترده می باشد و چشم اندازی بزرگ را به خود اختصاص داده است. بین دیوار توری مانند (مش) و دیوار شیشه ای داخلی، یک فضای باز و بزرگ تعبیه شده تا یک فرمت طبیعی و اقلیمی ار خلق کند. تهویه نور و هوا به صورت طبیعی در این بخش صورت می گیرد تا انرژی کمتری صرف تهویه مصنوعی ساختمان شود. نمای بنا از چوب تشکیل شده است. شیارهای ایجاد شده در نما جهت تولید زیبایی بصری در تمام طول روز و شب می باشد. در طول روز پرتو آفتاب به داخل مجموعه نفوذ می کند تا علاوه بر استفاده بهینه از نور طبیعی، با شکست نور در داخل بنا زیبایی آن را دوچندان کند. هنگام شب چراخ های مجموعه روشن می باشد و پرتوهای نور داخل مجموعه به بیرون نفوذ می کند تا در شب منظره ای زیبا از ساختمان به وجود آید. در پشت نمای چوبی، یک دیوار شیشه ای برای مشاهده کامل مناظر قرار گرفته است.
 
این ساختمان مطابق با منابع طبیعی و میراث فرهنگی طراحی شده است. بافت نمای مجموعه با الهام از درختان سایت و نحوه چینش آنها طراحی شده است. متریال ترکیبی نما از از مواد طبیعی ساخته شدند تا کمترین انتشار کربن را در ساختمان و طبیعت داشته باشند. برای افزایش کیفیت متریل های داخلی، به جای استفاده از رنگ و مواد چسباننده از ترکیبات شیمیایی پایین عالی و ارگانیک استفاده شده است. راحان سعی داشتند تا از حاکثر مواد تجدید شونده استفاده کنند تا سازگاری با محیط را به حداکثر برسانند.











تحریریه معماری آرل
منبع: Archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1941.html