سینما و معماری- Inception

 

مترجم: مهرداد نجیب زاده
عنوان فیلم: سرآغاز (Inception)
سال اکران: 2010
محصول: آمریکا
نویسنده و کارگردان: کریستوفر نولان
در این مقاله، ما میخواهیم یک فیلم معاصر و خاص را بررسی کنیم. داستان شگفت انگیز و فوق العاده این فیلم توسط کریستوفر نولان شرح داده شده است. شرح خلاصه داستان وی به این صورت می باشد که شما میتوان در رویا و از طریق ذهن، ساختار استثنایی معماری را خلق کنید و یا آنرا تغییر دهید.. تصور کنید که بتوانید بدون هیچ محدودیت و فقط با تفکر به ماهیت یک شکل از طریق ذهن، بی حد و مرزترین ساختار معماری ممکن را خلق کنید. بنا به دیالوگ لئورنادو دیکاپریو در فیلم: این یک فرصت استثنایی به شمار می رود تا بتوانیم مدینه فاضله ای که هرگز ساخته نشده خلق کنیم. از این طریق میتوان نظرات خود را به اشتراک گذاشت و یا حتی با ایده های همدیگر به صورتی غیرممکن بازی کرد.

خلاصه داستان: کاب (لئوناردو دی کاپریو) یک مهاجم شرکتی با بالاترین قابلیت است. او به ذهن افراد دیگر نفوذ می کند تا ایده هایشان را بدزدد. حالا او توسط یک میلیاردر قدرتمند استخدام شده تا برعکس کار خود را انجام دهد: کاشتن یک ایده در ذهن یک رقیب و باید آن را چنان خوب انجام دهد که فرد رقیب فکر کند این ایده متعلق به خودش است...
سرآغاز بدون شک، بهترین فیلم کریستوفر نولان است. می شود اینطور گفت که او از هرکدام از فیلم های قبلی اش، بهترین ایده ها را جمع کرده و به بهترین شکل ممکن آن را کارگردانی کرده و جلوی تماشاگر گذاشته است. فیلم، همه چیز دارد: عشق، افسوس، تخیل، ترس، هیجان، طنز، جنایت، خیانت،کانتر استرایک، رابطه.ی پدر و پسر، بازی با زمان، … و البته چاشنی های استاندارد هالیوود برای همه ی فیلم های پرخرج را به تعاریف بالا اضافه کنید تا با معجونی تصویری از هر آنچه که بشود از سینما انتظار داشت، روبرو شوید. بعضی از سکانس های فیلم را می شود به تنهایی، جزو شاهکارهای سینما به حساب آورد. رابطه ی Cobb و Mal و صعود و سقوط آنها، ملهم از همین خط داستانی منسجم، شکلی از روایت عاشقانه را بازگو می کند که در هیچ فیلم دیگری ندیده ایم. اینکه کاراکترهای یک فیلم، در تمایز بین رویا و واقعیت دچار مشکل شوند، چیز تازه ای نیست. اما نوع روایت نولان، آن را از آثار مشابه ش کاملاً متمایز میکند. ضمن اینکه می شود رد اصول روانشناسی را هم در این نوع روایت به خوبی دنبال کرد. ساختار کلی فیلم به همراه طراحی دکوراسیون و جلوه های ویژه آن در نوع خود بهترین هستند که موفق شدند چند جایزه اسکار را به خود اختصاص دهند.







تحریریه معماری آرل
منبع: Archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1932.html