طراحی گالری و بازسازی موزه فیلادلفیا توسط فرانک گری

مترجم: مهرداد نجیب زاده
طرح موزه هنر فرانک گری منتشر شد. این طرح که دارای 169 هزار متر مربع می باشد شامل یک اختلاف سطح بزرگ تر از بزرگ می باشد که پایین تر از ساختمان اصلی موزه قرار دارد.گری با قرار دادن گالری هنری در این بخش، فضایی مجزا نسبت به بقیه سیرکولاسیون موزه به وجود آورده است. در حال حاظر، یک تصمییم غیرمعمول برای این پروژه کوتاه مدت که توسط گری در حفظ و یکپارچگی ساختمان ها تأثیر داشته، تمرکز اصلی طراحی را و نوسازی بخش های داخلی و حفظ زیبایی این ساختمان 86 ساله سوق داده است. شاید یکی از دراماتیک ترین تغییراتی که توسط گری برای این موزه انجام شده، بخش پله های ورودی این مجموعه باشد که یادرآور خاطرات فیلم مشهور راکی باشد که سیلوستر استالونه مشغول تمرین در قسمت ورودی این موزه بوده و خاطرات بسیاری را در این سکانس از فیلم مشهور وی بازگو کرده است. با این حال، مداخلات گری در بازسازی و بازنگری این طرح، چیزی در حدود 350 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.

تمرکز اولیه طراحی در این پروژه در قسمت ورودی مجموعه بوده است تا یک محور قوی بین شرق و غرب ساختمان ایجاد کند. برای ایجاد این محور می بایست سالن مرکزی را حذف نموده و با ایجاد یک راه پله پر پیچ و خم در ورودی شمالی، نقطه عطفی در نمای اصلی این ساختمان به وجود آورد.پیش تر ورودی شمالی این مجموعه بسته بوده است، ولی در طرح جدید ورودی شمالی به عنوان بخش اصلی و ورودی مرکزی مورد بهره برداری قرار میگیرد.

علاوه بر تغییرات موجود، یک پنجره سقفی به عنوان یک بخش مفهموی و کاربردی تعبیه شده است. بخش شمالی و جنوب شرقی به وسیله ماسه سنگ ساده تزئین شده تا علاوه بر سادگی و زیبایی، تغییرات لازم در منظر این بخش را نسبت به طرح سابق به وجود آورد. در طراحی و بازسازی این مجموعه، به تمام عوامل فرهنگی و سنتی سابق، توجه عمده ای شده است. از آنجایی که گری از جمله معمارانی به حساب می آید که گردش و سیر حرکتی در طرح های وی بسیار هائز اهمیت و منحصر به فرد می باشد، سعی کرده تا حداکثر خصوصیت سابق این موزه را به خوبی حفظ کند.با توجه به اظهارات وی، طرحی منسجم و گویا از هدف های اصلی وی در طراحی این موزه بوده است.


مدیر موزه هنر فیلادلیا، تیموتی راب افزوده: طرح گری بسیار دقیق و تجسم گرا می باشد. رویکرد اصلی گری و همکارانش به چالش کشیدن زمان و همدردی عمیق با گستره های بزرگ و قدیمی فیلادلفیا بوده است.


منبع: Archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1831.html