25 امین همایش دانش آموختگان و دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه یزد مقارن با سالگرد تاسیس 3/3/93



نغمه مقصود
خانه حاج كاظم رسوليان (دانشکده معماری یزد) كه بيش از يك قرن از عمر آن مي‌گذرد، در محله سهل بن علي يزد واقع شده و شامل دو بخش متمايز به صورت بيروني و اندروني است.حياط بيروني محل پذيرايي از ميهمانان و برگزاري مراسم روضه خواني حضرت امام حسين (ع) بوده است. اتاق بزرگ ارسي پنج دری، با شيشه‌هاي رنگين، حوض خانه، تالار، زيرزمين و بادگير، فضاهاي اصلي قسمت بيروني را تشكيل مي‌دهند. حياط اندروني كه بخش كاملاً خصوصي خانه است شامل اتاق‌هاي سه دري ،هفت دری، ارسي، تالار، كلاه فرنگي و بادگير است كه پيرامون حياطي بزرگ و مشجر با حوضي وسيع در ميان آن قرار گرفته‌اند. در قسممت تحتاني اتاق‌ها تالار، كلاه فرنگي، زيرزمين‌ها و جوي آب قرار دارند كه هر كدام، براي نگه داري لوازم زندگي، مواد غذايي و استراحت در فصل تابستان مورد استفاده بوده است. خانه رسوليان داراي حمام سنتي است كه حد فاصل حياط بيروني و اندروني قرار دارد. اين خانه يكي از خانه‌هاي ارزشمند يزدي است که در سال 1368 به صورت وقف در اختيار دانشگاه يزد قرار گرفت و پس از مرمت، به عنوان هسته اوليه دانشكده معماري و شهرسازي حيات نوين خود را آغاز كرد. هم اكنون بخش‌هاي متنوع اين خانه قديمي به فضاهاي آموزشي تبديل شده و با خريداري واحدهاي مسكوني همجوار آن كه هر كدام از آن ها نيز دارای ارزش معماري هستند، مجموعه ی فرهنگي، تاريخي، آموزشي ممتازي را به وجود آورده‌اند كه در سطح كشور شاخص است.



در تاریخ سوم خرداد 1393 مقارن با بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشکده معماری دانشگاه یزد ، همایش دانش آموختگان دانشکده از ابتدای تاسیس تا کنون در محل دانشکده بر پا شد دانشجویان و دانش آموختگان در خانه خودشان دور هم گرد آمدند و لحظات دیدنی و فرحبخشی را رقم زدند. تجدید خاطرات و آشنایی دانشجویان قدیم و جدید، سخنرانی اساتی، یاد بود همکلاسی هایی که دیگر در بین ما نبودند، عکس های گروهی، اجرای موسیقی، دیدار با اساتید و باز دید از فضا های الحاقی جدید به دانشکده، ایجاد گروههای فعال جهت هماهنگی ها ی بیشتر در آینده، تشکیل حلقه های علمی و ارائه تجربیات سالهای گذشته دانش آموختگان به دانشجویان و ....
در تمامی لحظات این همایش بزرگ، روزهایی را که پا به این خانه گذاشته بودم به یاد می آوردم ، دوری از خانه و خانواده و حضور در جمعی که هیچ آشنایی با آنها نداشتم و شهری که از زادگاهم بسیار دور بود ..



خانه رسولیان اکنون خانه من است و و یزد زادگاهم، به شوق تجدید دیدار با هم کلاسیها و هم دوره ای هایم، برای دیدار آشناترین آشنایان شتافتم. از تمامی دوستان گروه تالار و جناب دکتر آیت اللهی ریاست دانشکده سپاسگزارم که چنین همایشی را ترتیب دادند و خاطره ای زیبا به دفتر خاطراتمان افزودند. همچنین از همکاران عزیز، بهزاد کامل، فرهاد ناصر، ندا نوروزی، نیما خسروی و میمنت مسرت که لحظه لحظه این دیدار را ثبت کردند و تمامی دوستانی که با وجود تمام مسولیت ها و مشغله هایشان از راههای دور و نزدیک در این همایش شرکت کردند، سپاسگزارم.
























تحریریه معماری آرل
نویسنده و گزارشگر: نغمه مقصود


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1712.html