نیروگاه در "براتورکایا " ، ساختمان مولد انرژی در شمالی ترین نقطه جهان



نغمه مقصود
ساختمان مولد انرژی، اولین ساختمان اداری در نروژ است که بیش از میزان مصرف روزانه اش انرژی تولید می کند.این ساختمان مولد توسط " اسنوتا " طراحی شده است و نتیجه اش یک ایده معماری کاملا نوین است تا آنرا به ساختمان مولد انرژی در شمالی ترین نقطه جهان تبدیل کند.
ساختمانها حدود40 % از انرژی جهان را به خود اختصاص می دهند و ساختمان مولد انرژی، راهکار با ارزشی برای هشدار های جهانی است. ساختار مذکور ، مجموعه ای هدفمند است که دقت و توجه جامعی می طلبد.ساختمان بی نظیر بوده و متناسب با اقلیم خود شکل گرفته است. انرژی خورشیدی، راهبرد اصلی در طراحی این پروژه است. سلول های خورشیدی، مبدل های حرارتی و پمپ های گرمایی، الکتریسیته و گرمای مورد نیاز ساختمان را تولید خواهند کرد و آب دریا، به هر دو سیستم گرمایشی و سرمایشی کمک خواهد کرد.



بخش شمالی ساختمان که در دشت قامت برافراشته، نمایی از سقف شیبدار را در جنوب خلق می کند و شرایط مناسب را برای تولید انرژی خورشیدی مهیا می سازد. محل قرارگیری سلول های خورشیدی بر روی نما و پنجره ها، شرایط استفاده مناسب از نور روز را بهبود می بخشد و مصرف انرژی را به حد اقل می رساند.
در پوسته محیطی بنا، جایی که خورشید، مستقیم به آن می تابد، بازشوهایی برای تعدیل دما و پایین آوردن میزان گرمای خورشید در هنگامی که نمای ساختمان بیشترین میزان انرژی خورشیدی رادریافت می کند ، تعبیه شده است.
این ساختمان جدید، با هدف دستیابی و تولید انرژی در مدت زمان کارکرد ساختمان، طراحی شده است و بیش از نیاز مصرفی خود ، انرژی تولید خواهد کرد. " براتورکایا "در کنار دریا و در پایین شهر " تروندهیم" واقع شده است و به عنوان اولین ساختمان اداری مولد انرژی در نروژ از آن یاد می شود.











تحریریه معماری آرل
مترجم: نغمه مقصود
منبع: EVOLO.US

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1587.html