معماری خانه موسیقی، اثری به یاد ماندنی در معماری دانمارک



معماری: Coop Himmelb(l)au مترجم: شیرین حاجیونی
موقعیت: آلبورگ، دانمارک
مساحت: 20257 متر مربع
سال: 2014
معمار طراح: Luzie Giencke
معمار پروژه: Marcelo Bernardi, Pete Rose


نقل از معمار مجموعه:
پس از چهار سال ساخت و ساز،خانه موسیقی که در آلبورگ دانمارک واقع شده است در بیست و نهم مارچ سال 2014 توسط ملکه مارگارت دوم(ملکه دانمارک)افتتاح گردید.
مجتمع فرهنگی مجموعه که توسطCoop Himmelb(l)au طراحی شده است به صورت ترکیبی از فضای آموزشی و سالن همایش می‌باشد. ساختار باز مجتمع فرهنگی، تبادل اطلاعات بین بینندگان، هنرمندان، دانشجویان و استادان را ساده تر خواهد کرد.



ایده اولیه این بنا از شکل خارجی آن قابل مشاهده است. به این صورت که ساختمان آموزشی سالن همایش را در بر گرفته است و اتاق‌های تمرین و آموزش به شکل U در اطراف حجم مرکزی که یک سالن کنسرت 1300 نفری است نظم داده شده‌اند و فضای انتظار بزرگی این فضا را به هم اتصال می‌دهد و با پنجره‌هائی با شیشه‌های چند بخشی رو به مجتمع فرهنگی مجاور باز می‌شود.



در طبقه زیرین سالن انتظار، سه اتاق با اندازه‌های متفاوت، تکمیل کننده‌ی سالن اجتماع، سالن موسیقی و سالن کلاسیک می‌باشند.
بازدیدکنندگان و دانشجویان می‌توانند از پنجره‌هائی با منظرهای متفاوت، سالن های انتظار و کنسرت را تماشا کنند.



سالن کنسرت
احجام شناور و منحنی شکل داخل تالار کنفرانس در تقابل با حجم تیزگوشه و مکعبی خارجی قرار گرفته است. صندلی نوازندگان و بالکن‌های منحنی شکل به نحوی قرار گرفته‌اند که بهترین صدا و دید را از صحنه نمایش فراهم آورند. مفهوم پیچیده صوت در همکاری با Tateo Nakajima در Arup توسعه داده شده است.
طراحی ساختار گچی بی‌نظم روی دیوار و سقف کاذب معلقی که قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد بر اساس محاسبات دقیق متخصصین صوت و البته برای داشتن تجربه‌ای بهینه در شنیدن صدا انجام گرفته است.



سالن کنسرت مجموعه، یکی از بهترین فضاها با میزان NR10 (GK10) درجه کاهش صدا خواهد شد. ضمن تقدیر از معماران این مجموعه و کیفیت صوت، سالن کنسرت در حال حاضر برای رونمائی از کنسرت Royal Philharmonic با تک نوازی ویلن توسط Arabella Steinbacher و کنسرت رادیو ملی دانمارک با سوپرانو Mojca Erdmann در ماه آوریل برنامه ریزی شده است.




سالن انتظار
سالن انتظار فضایی برای ملاقات دانشجویان، هنرمندان، اساتید و بازدید کنندگان فراهم می‌آورد. پنج طبقه پله، بالکن تماشاچیان و پنجره‌های بزرگ شیشه‌ای با نمائی از مرکز مجتمع، یک فضای زنده و پویا را بوجود می‌آورد که در آن می‌توان دامنه وسیعی از فعالیت‌ها را تجربه نمود.



برای D. Prix خانه ی موسیقی نمادی از وحدت بین موسیقی و معماری است. موسیقی هنر توجه به اعصاب آدمی است مانند بدنه آلت موسیقی این معماری بدنه‌ای را برای تشدید خلاقیت در خانه موسیقی فراهم می‌کند.



ایده انرژی
سالن انتظار به جای استفاده از دستگاه‌های تهویه از یک سیستم رانش حرارتی در یک فضای عمودی بزرگ برای تهویه استفاده می‌کند.
حمام‌های آب، آب را داخل قطعه بتنی کف برای ایجاد گرما در زمستان و سرما در تابستان پمپ می‌کنند. دیوارهای بتنی اطراف سالن کنسرت به عنوان منبع اضافی ذخیره‌سازی انرژی حرارتی عمل می‌کنند. سالن مرکزی نیز به طور طبیعی و کاملا بی هزینه خنک می‌شود.



لوله‌کشی و دریچه‌های هوا مجهز به مبدل‌های حرارتی ویژه‌ای هستند. این سیستم تهویه با سرعت هوای کمی که دارد در زیر صندلی‌ها در سالن کنسرت نصب شده‌اند.
هوا از طریق سقف کاذب شبکه‌بندی شده‌ای که در بالای سیستم روشنائی قرار دارد استخراج شده و به این ترتیب گرمای تولید شده ناشی از روشنائی به هیچ وجه باعث بالا رفتن دمای فضای سالن نخواهد شد.



ساختمان مجهز به برنامه مدیریت شده‌ای است که تجهیزات داخلی ساختمان را کنترل می‌نماید تا اطمینان حاصل کند که سیستم‌های که مورد استفاده نیستند فعال نباشند و به این ترتیب میزان مصرف انرژی به حداقل میرسد.





منبع: ARCHDAILY
مترجم: شیرین حاجیونی
تحریریه معماری آرل


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1570.html