کلیسای جامع واشنگتن


کلیسای جامع ملی واشنگتن با نمایی پرشکوه، برج های سر به فلک کشیده و پنجره های رنگی با ابهت بنای یادبودی به سبک گوتیک انگلیسی است که نمادی از عظمت معماری قرون وسطی به شمار می آید. گرچه در ساخت این بنا از معماری سنتی کلیسا با صدها سال قدمت استفاده شده، ولی در عین حال نیم نمای معظم این کلیسا ته مایه های مضحکی دارد که به طوری زیرکانه در برخی از قسمت ها منعکس کننده دستگاه اداری واشنگتن است. ناودان ها وپیکره های اغراق آمیز از مشخصه های کلیساهای گوتیک است که اکثرا به شکل حیوانات و یا شیاطین هستند. ولی پیکره هایی که بر بام این کلیسا قرار گرفته اند تعجب برانگیزند. بازدید کنندگانی که با دوربین های خود بام کلیسا را مشاهده نمایند متوجۀ مجسمۀ یک سیاستمدار فاسد می شوند که یک دسته اسکناس ۱۰۰ دلاری از جیبش بیرون آمده، یا تاجری که کیفی در دست دارد، و یا حتی مجسمه دارث ویدر، که شخصیت منفی اصلی در فیلم جنگ ستارگان است. بسیاری از این پیکره ها توسط مهاجران با استعدادی ساخته شده اند که اکثرا ایتالیایی تبار بوده و سال ها در زادگاه خود تعلیمات دقیقی را سپری کرده اند.


طراحان اصلی کلیسای گوتیک واشنگتن آقایان جورج فدریک بودلی، معمار برجستۀ انگلیسی که پیروی مکتب احیاگری سبک گوتیک و طراح پلان اصلی بنا می باشد و فیلیپ هوبرت فرومن بوده اند. پس از پایان جنگ جهانی اول شرکت آقای فروم تکمیل ساختمان نیمه کاره بودلی را به عهده گرفت. کلنگ کلیسا را تئودور روزولت بر زمین زد و در سال ۱۹۹۰ ساخت بنا با کار گذاشتن آخرین سر مناره در برج جنوب شرقی به پایان رسید.

 
با توجه به جایگاهی که کلیسای گوتیک واشنگتن (که نام رسمی آن کلیسای جامع سن پتر و سن پال است) به عنوان یک پرستشگاه جهانی دارد، این کلیسا نمادی برای وحدت محسوب می گردد که در آن مراسم مذهبی و غیر مذهبی و حتی بین مذهبی برگزار می گردد. این کلیسا هم در جشن های ملی و هم در هنگام بحران نقش مهمی ایفا می کند. طبق نظر رئیس این کلیسا، پدر ساموئل تی لوید، این بنا به عنوان کلیسایی اسقفی که پذیرای همه ادیان وعقاید است، زیارتگاهی جهانی است که بخشی از رسالت آن مطرح کردن مسايل ضروری اخلاقی و اجتماعی است. مراسم رسمی خاکسپاری ۳ تن از رؤسای جمهور و همچنین مراسم یادبود حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به شهرهای نیویورک و واشنگتن که در سراسر جهان از تلویزیون پخش شد در این مکان برگزار شده است.
 

کلیسای فوق که از لحاظ عظمت در مقام ششم جهان قرار دارد، در نظرسنجی که در سال ۲۰۰۷ ایالات متحده توسط بنیاد معماران آمریکا انجام شد به عنوان سومین بنای زیبا در آمریکا پس از ساختمان های امپایر استیت و کاخ سفید انتخاب شد. هنرمندان و استادکارانی که نمای داخلی و بیرونی این کلیسا را تزيين کرده اند احتمالا به همان اندازه به آن شخصیت نیز بخشیده اند. عظمت این بنای با شکوه مجسمه ها، کتیبه ها، پیچک چنگ های فرفورژه شده، شیشه های رنگی که با ذوق بسیار رنگ آمیزی شده اند و کاشی های معرق همخوانی دارد.


به خصوص پنجره هایی که با شیشه های رنگی تزیین گشته اند سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بازدید کننده را به این مکان جذب می کنند. تقریبا تمامی این پنجره ها تصاویری از دین مسیحیت را نشان می دهند ولی یک پنجره به خصوص تصویری از ستارگان و سیاره هایی که در مدار خود می چرخند را نشان می دهد. این پنجره به نام پنجرۀ فضایی معروف است ولی نام واقعی آن پنجره دانشمندان و فن آوران است که تکه ای از سنگی که در سال ۱۹۶۹ میلادی توسط فضانوردان آپولو ۱۱ از کرۀ ماه به زمین آورده شده در آن به کار رفته است. این تصویر از صور فلکی نه تنها دستاوردهای علمی انسان را تحسین می کند بلکه سبب می گردد که انسان جهان را به عنوان بخشی از خلقت خداوند ستایش کند.


تحریریه معماری آرل
منبع: Attdaily.com
 
 

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1526.html