معماری موزه ی قرون وسطی Waterford



معماری : معماران شورای شهر واترفورد
موقعیت: واترفورد - ایرلند
مساحت: 15000 متر مربع
سال : 2013
گروه طراحی : – Rupert Maddock, Bartosz Rojowski, Agnieszka Rojowska. Currently Bartosz & Agnieszka form ROJO-Studio
عکاس: فیلیپ لاستربچ


مهندسین عمران : Frank Fox & Associates Consultant Engineers
مدیر پروژه: Malone O’Regan Consultant Engineers
هزینه ی پروژه: 4.6 ملیون یورو


موزه قرون وسطی واترفورد نقطه عطفی در معماری جدید و مقصد اصلی بازدید کنندگان شهر واترفورد در جنوب شرقی کشور ایرلند است. این موزه در قدیمی ترین بخش از شهر واترفورد و در قلب فرهنگی و پر جنب و جوش، که به عنوان مثلث وایکینگ شناخته می شود، واقع شده است. این موزه، مجموعه ای با شکوه از مصنوعات و میزبان رویدادهای مختلف عمومی خواهد بود.
طیف متنوعی از تاریخ قرون وسطی، 18، 19 و 20 در این موزه وجود دارد. این موزه ی U شکل، روبروی کلیسای جامع شهر واترفورد قرار دارد.
هدف از طراحی این ساختمان که به عنوان مشخصه ی شهر مطرح است، تقویت بافت تاریخی، در کنار ایجاد چیزی جدید و متضاد با معماری موجود عنوان شده است.


نمای جلویی این موزه، یک نیم دایره ی ساده است و به طور کلی ترکیبی از دو مربع زیبا است. نمای این موزه ی منحنی شکل، از سنگ است و در نوع خود منحصربفرد است. در این موزه مجسمه ی 6 متری "بانوی واترفورد" در بخش قرن 13 قرار گرفته است مه یکی از عناصر کلیدی این موزه است.
در ورودی این موزه، پانل های شیشه ای بزرگی وجود دارد که به بینندگان حس زیر نظر بودن و محافظت کامل از موزه را القا می کند. همچنین طبقه ی همکف از زیر زمین در قسمت هایی بوسیله ی شیشه جدا شده است که نگاه بیننده را به طبقه ی زیرین که بخش تاریخی و قدیمی موزه است جلب میکند.
یکی از چالش های طراحان و معماران این موزه، هماهنگی قسمت های قدیمی و تاریخی موزه و قسمت های معاصر است. طراحی داخلی این موزه، بشدت تحت تاثیر معماری شهر و ساختمان های اطراف و البته کلیسای جامع شهر بوده است. این ساختمان از 4 طبقه تشکیل شده است. دو طبقه ی زیر همکف، طبقه ی همکف و یک طبقه بالاتر از همکف. دو طبقه ی زیرهمکف، به گالری ها، نمایشگاه ها و تئاتر اختصاص دارد. طبقه ی زیر همکف یک فضای چند منظوره و دسترسی به سایر فضاها است و طبقه ی اول نیز، به فروشگاه موزه و ... اختصاص دارد.
برای ساخت این موزه از بتن استفاده ی زیادی شده است، برای فضاهای داخلی از بلوط ایرلندی و برای نمای ساختمان از سنگ های heather Welsh و سنگ نمای Dundry استفاده شده است.
در سال 2014، این موزه جایزه ی معماری LAMA برای بهترین ساختمان عمومی و دسته بندی پروژه ی بهترین میراث و همچنین جایزه اعتماد بین المللی مدنی 2014 را دریافت کرده است.




منبع: آرک دیلی
تحریریه گروه معماری آرل
 

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1492.html