طراحی داخلی دفتر گوگل در آمستردام هلند




طراحی داخلی دفتر کار گوگل در شهر آمستردام هلند توسط گروه طراحی D/DOCK انجام شده است. بنابر اظهارات طراحان، منبع الهام این طراحی، گاراژی بوده است که لری پیج و سرگی برین در آن پایه ی موتور جستجوی گوگل را بنانهادند. امروزه گوگل، بعد از شرکت اپل، به عنوان دومین شرکت پرسود دنیا و همچنین دومین شرکت در حوزه ی فناوری اطلاعات و همچنین ارائه دهنده ی بهترین خدمات در زمینه ی موتور جستجو در فضای اینترنت می باشد. همچنین سرویس ها و فعالیتهای زیاد دیگری امروزه در دستور کار شرکت گوگل قرار دارد. برای بررسی طراحی داخلی این غول فناوری اطلاعات، با آرل همراه باشید.



در گذشته طراحی داخلی دفتر کار شرکت های فناوری اطلاعات زیادی را در آرل مورد نقد و بررسی قرار دادیم. از آن جمله می توان به:

طراحی داخلی دفتر کار مایکروسافت در وین

طراحی داخلی دانشکده گوگل

طراحی داخلی دفتر کار CISCO

و بسیاری موراد دیگر اشاره کرد. در این قسمت قصد داردیم دفتر کار گوگل در آمستردام هلند را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که ذکر شد، منبع الهام طراحی این دفتر، گاراژی بود که پایه ی گوگل در آنجا بنا نهاد شد. نخستین قسمت این طراحی، استفاده از نقاشی و کارهای گرافیکی روی دیوارهای دفتر و همچنین لامپ هایی با باکس مقوا بوده است که در گاراژ اولیه نیز وجود داشته است. در طراحی این دفتر که در واقع بازساری دفتر قبلی بوده است، تمرکز اصلی بر استفاده از فضاهای موجود و مبلمان موجود و کاهش هزینه بوده است. برخی از مبلمان های موجود از قبیل مبلمان اتاق مدیریت، تعویض نشدند و مجددا مورد استفاده قرار گرفته اند. اتاق های کار کوچک و آشپزخانه نیز در این طراحی باقی ماندند و مجداد مورداستفاده قرار گرفته اند. یکی از نکات مورد توجه طراحان کاهش مصرف انرژی و آب بوده است. در طراحی سعی شده است، مصرف برق و سایر انرژی ها به حداقل برسد.



استفاده از عناصر زندگی هلندی نیز در این طراحی مورد توجه طراحان بوده است. به عنوان نمونه، میز پذیرش در طبقه ی همکف، که با مشتریان هلندی در ارتباط است، به یک دوچرخه (که از عناصر زندگی هلندی می باشد) متصل است. به نحوی که انگار این دوچرخه میز پذیرش را حمل می کند و در شکل زیر مشخص است. همچنین زنگ زنجفیلی دیوارها و رنگ آبی برای بخش رستوران از جمله ی این عناصر می باشد.



استفاده از صندلی های راحت یک نفره و یا مبل های راحتی بزرگ، از جمله مبلمان های مرسوم در دفاتر گوگل در سراسر دنیا می باشد که در این دفتر نیز، مورد استفاده قرار گرفته است. دلیل استفاده از این نوع مبلمان، تفکر مدیران ارشد گوگل است که اعتقاد به راحتی برنامه نویس در هنگام برنامه نویسی و جدایی از فضای خشک کاری مرسوم در دفاتر اداری می باشد.



وسایل تفریحی و سرگرمی نیز، جزء جدایی ناپذیر دفاتر گوگل در سراسر دنیا می باشد که این بار این سرگرمی ها مطابق با علابق مردم هلند می باشد. اعتقاد مدیران ارشد گوگل بر این است که برنامه نویس همیشه نیاز به استراحت در هنگام کار دارد. برای یک برنامه نویس که در هنگام کار به شدت از فکر خود استفاده می کند، باید فضای استراحتی مناسبی فراهم نمود. استفاده از وسایل بازی ساده که بتوانند برای چند دقیقه ای فرد را به استراحت فکری و خروج از فضای سنگین برنامه نویسی هدایت کنند، می تواند راه کار بسیار مفیدی باشد. ار این رو در طراحی دفاتر گوگل در سراسر دنیا، وجود این وسایل بازی و فضایی برای استراحت فکری، همیشه مورد تقاضا از طراحان بوده است.








منبع: CONTEMPORIST
تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1487.html