گورستانی به قدمت قرون وسطی تا رنسانس



معمار: Andrea Dragoni & Fransesco Pes
موقعیت بنا: Gubbio Perugia,Italy
متراژ بنا: 18000 متر مربع
سال اجرا: 2011
رشد فرهنگی و اجتماعی گورستان گابیو (Gubbio) به عنوان یک مدل جدید از ساختمان های عمومی است. این بنا به جهت رشد و توسعه ، در یکی از مهم ترین شهرهای قرون وستایی ایتالیا واقع شده است. از طرفی دیگر، طراحان و برنامه ریزان این پروژه در نظر دارند این بنا را به عنوان یک از عناصر محوری این شهر قرار دهند. این طرح در قسمتی از ساختار بخصوص شهری واقع شده است که منعکس کننده چشم انداز و عنوان گر تاریخ این سرزمین می باشد.

 
کانسپت پلان مربع شکل این طرح به استقرار شهری و ارائه ساختار با ریتم فضایی هماهنگ تأکید ویژه ای دارد. محیط این فضا از Skyspace جیمز تورل الهام گرفته است، و تلفیقی از یک مکان عمومی و گورستان می باشد. فرم مکعب شکل این بنا با سقف باز و پنجره های رو به آسمان به مربع سکوت نامگذاری شده است.
 
 
با توجه به چنین الگوهای طراحی و تعاریف فلسفی، ذهن در حالت سکون و آرامش قرار گرفته است و آماده است تا از مادر خود (زمین) جدا شده و به سوی پدر خود (آسمان) برود. با توجه به این تعارف، فلسفه طراحی این گورستان با استعاره از دیدگاه مذهبی قرون وسطی شکل گرفته است و استعاره از باورهای مردم در زمان باستان به مرزهای بین زمین و آسمان می باشد. فرم باز و رو به آسمان بنا با توجه به تفسیر پنجره از لئون باتیستا آلبرتی معمار بزرگ دوران رنسانس الهام گرفته شده است و تنها استادی بوده است که قادر به القاء آرامش در فضاهای معمارانه خود بوده است.
 

جو این فضای مربع شکل با تأثیر گرفتن از اثرات تغییر نور در طول روز و شب مطرح شده است. این دیدگاه توسط دو هنرمند ایتالیایی (Sauro Cardinali & Nicola Renzi) ارائه شده است که در شروع پروژه با گروه طراحی همکاری داشته اند.
 

تحریریه معماری آرل
مترجم:مهرداد نجیب زاده

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1466.html