اسکار 2014 و معماری




 
اسکار هشتاد و ششم در حالی در سالن زیبای دالبی تئاتر شهر لس آنجلس آغاز به کار کرد که بسیاری از بزرگان سینمای جهان در این جمع حضور به هم رسانیدند. در این مراسم رکورهای جالبی مربوط به نامزدهای اسکار شکسته شد.به عنوان مثال: شکستن رکورد تعداد نامزدی های وودی آلن از عدد پانزده به شانزده که توسط وی بهبود بخشیده شد. بروس درن بازیگر کهن سال آمریکایی برای ایفای نقش در فیلم نبراسکا، دومین فرد کهن سالی است که در این سن نامزد اسکار شده است.قسمت دوم فیلم هابیت، از مجموعه فیلم های ارباب حلقه ها با سی و ششمین نامزدی از گروه سازنده این تیم ، توانسته به بیترین تعداد نامزدی اسکار در تاریخ اجرای این مراسم دست یابد.هر سه مجموعه فیلم های ارباب حلقه ها در توانسته اند در طراحی صحنه و جلوه های ویژه برنده جایزه اسکار شده اند. تا پیش از این فیلم، سه مجموعه پدرخوانده بیشترین سهم را در نامزدی اسکار فیلم های دنباله دار در اختیار داشته است. البته با توجه ارتباط معماری و سینما، ما به بررسی برندگان جلوه های ویژه و طراحی صحنه پرداخته ایم.

فیلم جاذبه، برنده جلوه های ویژه

فیلم سینمایی جاذبه را دیده اید؟ اگر نه پیشنهاد می کنیم حتما این فیلم فوق العاده دیدنی و هیجان انگیز را تماشا کنید. این فیلم محصول سال ۲۰۱۳ امریکا و به کارگردانی آلفونسو کوارون می باشد. در این فیلم از تکنولوژی های پیشرفته زیادی کمک گرفته شده است که نتیجه آن خلق مناظر خیره کننده و طبیعی از فضا شده است. فیلم جاذبه با نامزد شدن در ۱۰ بخش مختلف نظیر بهترین فیلم سال، بهترین بازیگر و کارگردان و بهترین جلوه های ویژه، یکی از مدعیان اصلی جایزه اسکار ۲۰۱۴ است. ساندرا بولاک و جرج کلونی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند.

خلاصه داستان فیلم جاذبه این است که دو نفر از اعضای یک تیم ۵ نفره فضانوردان امریکایی یعنی راین استون (با بازی ساندرا بولاک) و مت کُوالسکی (با بازی جرج کلونی) ماموریتی برای تعمیر تلسکوپ فضایی هابل در یک پیاده روی فضایی می یابند، اما در همین حین تکه هایی منهدم شده از بدنه ماهواره جاسوسی روسیه به سفینه آنها برخورد می کند و باعث کشته شدن ۳ فضانورد می شود، اما دو بازیگر اصلی داستان زنده ماندند و در فضا سرگردان شدند و در ادامه تلاش برای بقا و زندگی و
جلوه های ویژه فیلم جاذبه آنقدر استادانه کار شده که انگار واقعا این فیلم در فضا تصویر برداری شده است. ویدیوی زیر جلوه های ویژه برخی سکانس های مهم این فیلم را نشان می دهد که پیشنهاد می کنیم حتما آن را ببینید.


دیگر نامزدهای بهترین جلوه های ویژه:

هابیت ها:نابودی اسماگ :جو لتری،اریک سندون،دیوید کلایتون و اریک رینولدز

مرد آهنی 3: کریستوفر توزند،گای ویلیامز،اریک نش و دن سادیک


رنجر تنها: تیم الکساندر،گری بروزنیچ،ادسون ویلیامز و جان فریزر


استار ترک درون تاریکی: راجر گایت،پاتریک توباچ،بن گروسمن و بارت دالتون رنده

گتسبی بزرگ، بهترین طراحی صحنه
 
گتسبی بزرگ، به عنوان یکی از بزرگترین رمان های آمریکایی قرن بیستم شناخته می شود و با این وجود خیلی ها هم آن را به عنوان کتابی به یاد دارند که در دبیرستان مجبور به خواندنش بودیم. « گتسبی بزرگ » را فرانسیس اسکات کی فیتزجرالد در سال 1925 به رشته نگارش در آورد که به هیچوجه با استقبال خوبی در زمان خودش مواجه نشد. کاترین مارتین در ابتدای مراسم اسکار برای «گتسبی بزرگ» جایزه اسکار بهترین طراحی لباس را هم برد. او سال 2002 نیز برای فیلم «مولن روژ!» دو جایزه اسکار بهترین طراحی لباس و طراحی هنری دریافت کرد. با اینکه نقدهای تندی نسبت به پرزرق و برق بودن صحنه های این فیلم شده و منتقدان عقیده داشتند که نمیتوان دهه 20 میلادی نیویورک را به خوبی در این فیلم درک کرد، اما توانست اسکار امسال را بر خلاف رقبای خود از آن خود کند. با تمام نقد های منقی از اقتباس این داستان و طراحی صحنه ، این فیلم توانست نظر هیئت داوران را به ود جلب کند. گویا معیارهای داورهای آکادمی علوم و هنرهای بصری بسیار متفاوت تر از منتقدانی است که در کل سال، آثار سینمایی را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.

دیگر نامزدهای طراحی صحنه:

حقه بازی آمریکایی

جاذبه

او-(HER)

دوازده سال بردگی
تصاویری از مراسم اسکار
 






تحریریه گروه معماری آرل
گردآورنده: مهرداد نجیب زاده


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1438.html