زنوو ST1 یا افتضاح خودروسازی دانمارک

 
این ماشین پرقدرت با عنوان Zenvo ST1 برای بیان قدرت و عملکرد بالای قوق العاده طراحی شده است. اما آیا به بیان واقعی کلمه میتوان این چنین گفت؟؟؟
این خودرو محصول یک کمپانی دانمارکی است که در سال 2004 تأسیس شده و در سال 2008 نخستین محصول خودرا ارائه کرده است.این خوردو در کلاس خودروهای اسپرت قرار گرفته، طرح خود را بر اساس خودروهای موتور میانی با محور دیفرانسیل عقب ساخته است. سیستم جعبه دنده آن به صورت 6 دنده دستی است. موتور این خودرو نیرویی برابر 1104 و 1250 اسب بخار تولید می کند. مدل قوی تر این مدل مخصوص آمریکا میباشد.



از مشخصات قابل توجه و عجیب این خودرو، این می باشد که در کشور دانمارک طراحی و ساخته شده است. همانطور که ما می دانیم این کشور به بهشت دوچرخه سواری شهرت دارد و میزان تولید آلایندگی انواع خودرو ها در این کشور، به حداقل ممکن میرساند. باعث تعجب بسیاری از عموم است که چنین خودرویی با چنین ویژه گی هایی در این کشور ساخته و عرضه می شود. به احتمال زیاد مشهورترین خصوصیت کشور دانمارک: شیرینی، پنیر و گوشت گاو و بیکن آن می باشد.

 
صفر تا صد این ماشین چیزی در حدود 3.1 ثانیه است و ماکسیمم سرعت آن 375 کیلومتر در ساعت می باشد. مسئولان زنوو قیمت پایه آن را 800 هزار پوند تخمین زده اند. به طوری که سالانه 3 دستگاه برای عموم تولید می شود. شاید یکی از مشکلات اعظم این کمپانی، قیمت بالای آن باشد. اما مشکلات اصلی این خودرو فراتر از قیمت آن می باشد.
 
 
در وحله اول دید و تفکر عموم، نسبت به خرید چنین خودرویی از یک کمپانی که شهرت زیادی ندارد و نمیتوانند پول خود را صرف خرید ماشینی کنند که تا به حال اسم کمپانی آن را تا به حال نشنیده اند. طبیعتاً سوپر ماشین هایی مانند: لامبورگینی، بوگاتی، پاگانی، فراری، مکلارن، استون مارتین، و ... می تواند جایگزین مناسب تری برای این خودرو باشد. دقت و ساخت این خودرو هم به هیچ عنوان ظرافت و دقت خودرو های مشهور را نداشته است.
 
 
با توجه به تحلیل جرمی کلارکسون، مجری و تحلیل گر برنامه تخته گاز ، وقتی که این به اصطلاح سوپرماشین را در حالت اسپرت و مسابقه قرار می دهی،غیر قابل رانندگی و حتی کنترل می باشد. تعدادی مشکل هم در خصوص کیفیت این محصول وجود دارد. به طور مثال: داخل چراغ ها در شرایط مرطوب و بارندگی، از رطوبت و آب خیس شده و مشکل دید در شب را برای رانندگان پشتی ایجاد می کند. ترمز های عقب خوب کار نکرده و پس از چند دور رانندگی در پیست مخصوص برنامه تخته گاز کلاچ آن به طور کامل از کار افتاد. بعد از این اتفاقات ماشین به دانمارک بازگشت و پس از تعمیر، بعد از چند هفته به انگلستان بازگشت. اما بلافاصله فن خنک کننده از کار افتاد و ماشین در آتش سوخت.پس از این اتفاقات وقتی جیمز می همکار کلارکسون از وی پرسید که آیا نکته مثبتی در مورد این ماشین وجود دارد یا نه: وی برای تحقیر طراحان و مهندسان این کمپانی که تقریباً نزدیک به 10 سال از وقت خود را برای تولید و ارائه این مدل کرده اند پاسخ داد که تنها نکته مثبت این بود که بعد از سوختن کامل ماشین در آتش، مشکل رطوبت داخل چراغ های عقب رفع شده بود.
 

البته میتوان جسارت مهندسان دانمارکی را در ساخت یک سوپرماشین مستقل تحسین نمود. هر چند که مشکلات زیاد و عدیده آن، از جذابیت و خوبی آن بسیار کاسته است. اما در نتیجه گیری کلی از بنده، این یک گام مثبت برای کشوری به شمار می رود که تا کنون در صنعت خودروسارزی حرفی برای گفتن نداشته است. امیدواریم که مسؤولان خودرو سازی کشور ما و واردکنندگان محترم بتوانند چنین گام مثبت و بزرگی برای صنعت خودروسازی ایران بردارند. با توجه به مثلاً تولیدات کشور ما که از بدترین و ضعیف ترین محصولات موجود در بازار می باشد و روز به روز از کیفیت ضعیف سابق خود، ضعیف تر می شود. اللخصوص واردات خودروها و قطعات چینی با ظاهری نه چندان جذاب، و در ظاهر ارزان، این مشکلات را صدچندان کرده است.

نظرات ارزشمند خود را در رابطه با این مطلب، با ما در میان بگذارید.
 



تحریریه گروه معماری آرل
نویسنده: مهرداد نجیب زاده
منبع: Arel.ir,Top Gear,netcarshow.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1414.html