یک مکان مقوایی، امن‌ترین جای جهان در برابر زلزله





ساکنان شهر کرایس‌چرچ نیوزیلند به تازگی شاهد تکمیل و رونمایی از مکانی کاملا ضد‌زلزله بوده‌اند که جایگزین ساختمانی شده که در زمین‌لرزه سال ۲۰۱۱ به کلی با خاک یکسان شده‌بود.
براساس گزارش نیوساینتیست، کلیسای ترانزیشنال کرایس‌چرچ از مواد ساختمانی غیرمتعارفی ساخته شده‌است تا درصورت بروز زلزله پابرجا باقی‌مانده و درصورت تخریب به کسی آسیبی وارد نکند.

این بنا از 98 لوله عظیم مقوایی ساخته شده و گنجایش 700 نفر را دارد و طول عمر آن 50 سال برآورد شده‌است، یعنی زمانی که کلیسای جایگزینی برای آن ساخته شود. این لوله‌ها با سه لایه ماده پلی‌اتان ضد‌آب پوشانده شده‌اند و سقف آن نیز از جنس پلی‌کربنات است، سقفی که شفاف و درخشان است و در شب‌ها می‌تواند نورهای داخل را به نمایش بگذارد.




این مکان مقوایی که با هزینه‌ای درحدود 6 میلیون دلار بنا شده، توسط معماری ژاپنی به نام بان طراحی شده‌است،‌این معمار از سال 1986 تاکنون درحال ساخت ساختمان‌های مقوایی است. طراحی بناهای مختلفی از موزه هنر در متز فرانسه گرفته تا پناهگاه‌های بازماندگان زلزله ژاپن به عهده این معمار خلاق بوده‌است.
به گفته وی این مکان کاملا ضد زلزله و ضد آتش است و بارش باران آن را تخریب نخواهد کرد، زیرا مقاومت مواد مصرفی در ساخت آن هیچ ارتباطی به استحکام ساختمان ندارد.



به گفته وی کاغذ و چوب می‌توانند در برابر زلزله‌هایی مقاومت کنند که به راحتی ساختمان‌های بتنی را ویران می‌کنند.

این دومین کلیسایی است که توسط بان طراحی شده‌است و از آنجایی که کارخانه‌های مقوا سازی نیوزیلند توانایی ساخت مقواهایی به ضخامت مورد نیاز برای ساخت دیوارها را نداشتند، از تیرهای چوبی برای افزایش استحکام دیوارها استفاده شده‌است.









منبع : آرل ، آرک دیلی

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1295.html