مسابقه معماری ایران من (نمایشگاه میلان 2014)



معمار: Akaran Architects,Iranboom Architecture and Engineering
موقعیت بنا: میلان، ایتالیا
تیم طراحی: معین افضل خوانی، زهرا عزیزی، یاسر جعفری
سال طراحی: 2013
گروه معماری آکاران (Akaran) در همکاری با IRANBOOM به عنوان یکی از چهار فینالیست، برای پیشنهاد خود در طراحی غرفه نمایشگاهی ایران من (My IRAN) در نمایشگاه میلان 2014 انتخای شد. این تیم معماری در حال حاظر، به فینالیست های دیگر پیوسته، تا ایده های خود را به عنوان یک طرح واحد اصلاح کنند.سایت 2000 متری مستطیل شکل این مجموعه (20 در 100 متر مربع) یک چشم انداز رزونانسی (تشدید کننده) با هدف به نمایش گذاشتن یک موضوع کلیدی است: تغذیه سیاره ، انرژی برای زندگی.با توجه به معماران، سایت ما را به چالشی در برابر واکنش و رفتار گیاهان، به عنوان پادشاهی از موجودات زنده وا می دارد و در مجموع بر اساس برخی از اصول اساسی با معماری، به اشتراک می گذارد.



استفاده از گیاهان در این پروژه، به عنوان اقداماتی برای کنترل منابع زیست محیطی بوده است. آنها می توانند توانایی و درک خود را در تمایز با بین خود و غیر خود حفظ می کنند، و از محدوده خود به خوبی محافظت کنند. پردازش اطلاعات و اصلاح رفتار توسط گیاهان، دقیق و مثال زدنی است. با توجه به همین فرضیه، درک و درستی نظام مند،و رفتار زیست محیطی گیاهان می تواند به طراحی و معماری کمک کند.


ساختار و چین خورده گی های طرح، بر اساس یک الگوی کاملا متقارن هندسی و لوزی شکل روی سایت به وجود آمده است. فرم الماس شکل پوسته (Rhombi) بر اساس الگوی سطح و سایت بنا شکل گرفته، و اطراف و پوسته ساختمان را در بر گرفته و تا قلب ساختمان امتداد پیدا کرده است.با توجه به دید طرح از پلان، طرح ایران من: مانند یک برگ درخت می باشد که در حالت تعلیق درآمده، و عنوان کننده جوانه یک بذر است که از زمین رشد کرده است. در طراحی فضای داخلی این مجموعه، سقف تالار مرکزی از 14 تا 18 متر متغیر می باشد. سطح شیب دار داخلی توجه بازدیدکنندگان را به سمت آسمان جلب می کند، و یک تجربه به عنوان یک سفر را در طیفی وسیع به بازدیدکننده القا می کند.

طراحی برکه ای کوچک در مقابل غرفه (عمارت کلاه فرنگی) که بر روی محور اصلی سایت نشسته است، و تشکیل دهنده الگوهای متقارن سایت، اشاره ای ماهرانه به در نشانه شناسی قابل توجه در معماری فارسی داشته است. (به عنوان مثال: آب، تقارن، تعدد). آب در فضای داخلی، در یک سطح شیب دار در طول مسیر امتدا می یابد و در اتصال با کف، اشاره به حس وحدت در ساختمان دارد. این کانسپت، با توجه به شریان رگبرگ های یک برگ و جریان حیاط و زندگی در درون آن به وجود امده است.



گردآورنده: گروه معماران آرل
مترجم: مهرداد نجیب زاده
منبع: Archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1237.html