بازسازی سالن ورزشی Vasas

تحریریه معماری آرل
معمار: A4 studio
موقعیت بنا: بوداپست ، مجارستان
متراژ: 12000 متر مربع
سال بازسازی: 2012
تعاریف معمار: سالن ورزشی Vasas Sportclub یکی از قدیمی ترین و موفق ترین باشگاه های ورزشی در مجارستان به شمار می رود. این سالن ورزشی در سال 1911 در بوداپست تأسیس شده است و در حال حاظر پرورش دهنده 45 مدال آور طلا در المپیک و 40 قهرمان جهان بوده است. از 30 رشته ورزشی که در این سالن آموزش داده می شود، ورزش شمشیر بازی از بهترین عنوان دار های این رشته به شمار میرود. ورزشکاران این رشته 9 مدال طلای المپیک را به دست آورده اند. به خاطر اهمیت این سالن ورزشی، شورای شهر بوداپست این پروژه را مورد بازسازی قرار داد است. کار بازسازی این پروژه را شرکت معماری A4 انجام داده است.
از تغییرات بارز در طراحی این سالن، می توان به استفاده از نور طبیعی در قسمت شمالی، و ارتباط بصری بین داخل و خارج اشاره کرد. فرم زیگ زاگ در طراحی نمای شمالی، یک فیلتر مناسب نور به شمار می رود و باعث شده تا نور بدون بازتاب وارد فضا شود. طراحی نما به این شکل باعث شده تا این فضا در حالت ماکسیمم نور مزاحم رقابت کنندگان در داخل نباشد.
استفاده از رنگ طلایی در نما، اشاره به افتخارات ورزشکارانی است که در این مجموعه پرورش یافته است و تنها بخش فلزی به کار رفته در بیرون این مجموعه می باشد. استفاده بصری و مفهومی از این رنگ در طراحی نما، از بهترین اقداماتی است که تیم طراحی انجام داده است. به عنوان مثال با طلوع خورشید و روند حرکت نور در طی روز، و بازتاب رنگ طلایی در بخش سالن مجسمه و افتخارات، از اقدامات زیباشناسی و بصری طراح به شمار می رود که اشاره به اهمیت و بزرگی این مجموعه دارد.

تحریریه معماری آرل
مترجم: مهرداد نجیب زاده

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1188.html