كتابخانه مركزي برابانت از MVRDV

تحریریه معماری آرل
هر دهكده در ايالت برابانت ( هلند ) كتابخانه عمومي دارد . اين امر ميراث دهه 1960 است . اين پيشرفتها در پي بازنگري راهبرد موجود است . بنابراين به نظر مي رسد رويكردي تمركز گرانه ضروري باشد تا در برابر پيشرفت هاي مجازي و ضعف كيفي حاصل از تمركز زدايي دست به مقاومت زند . حتي اگر امكانات عصر بي كاغذي افزايش يابد .مي توان براي مجموعه عيني موجود چند دليل مطرح كرد. اول از همه اين مجموعه تجربه فيزيكي مطالعه رابرمي انگيزد .
دوم اين مجموعه فضايي براي كتابهاي قديمي و پيش از اين موجود به دست مي دهد . سوم اين مجموعه عيني موجود امكاني براي مردم به وجود مي آورد كه با همديگر ديدار كنند و در نيجه انتقال تصادفي اطلاعات فعال شود . با يك جا جمع كردن تمام مجموعه هاي كتابخانه هاي كوچك ، كتابخانه اي كامل و بزرك به دست مي آيد كه مي توان با مجموعه هاي ديگر در اروپا رقابت كند . كتابخانه اي كه در آن همه چيز بلافاصله در دسترس است .



كتابخانه اي كه در آن جامعيت و يا تخصيص شدن تضمين شده اند . با آميختن اين كتابخانه با سيستم توزيع مناسب از هر كامپيوتر شخصي براي گرفتن گرفتن كتاب استفاده كرد . نوعي سيستم حمل و نقل ، كتاب را به جايي كه بايد باشد مي رساند . يا آدم مي تواند كتاب را در خانه از اينترنت بگيرد و از آن چاپ بگيرد . با قرار دان مجموعه هاي كوچك اما مناسب در مكان هاي ملاقات هاي همگاني نظير بارها ، ايستگاههاي ترن ، بيمارستانها ، مدرسه ها ، پمپ بنزين ها و جز ان مي توان تقاضا براي كتابرا برانگيخت و افزايش داد . اين مجموعه در قفسه هاي كتاب كه بطور مستقيم و به آساني دسترسي پذيرند از A تا Z مرتب شده است . با چرخاندن اين ديوار كتابها در اطراف فضايي همگاني ، سالني جمعي و همگاني پديد مي آيد . سالن پذيرايي ايالتي با ديدي بر كل مجموعه تحويل كتابها ، دپارتمانهاي پژوهش و همچنين بر شهر و چشم انداز اطراف كتابخانه . اين مجموعه ، دانش را به موقعيت مكاني و پژوهش را به وقت آزاد پيوند مي دهد . در پايين ترين نقطه اين سالن باري با بخاري ديواري وجود دارد . مسير گشتي به طول 17 كيلومتر تا بالاي اين برج كشيده شده است .
در ادامه با آرل به تماشای گالری از این کتابخانه منحصر بفرد بنشینید.

 

منبع : گروه معماری آرل ، http://www.archello.com , http://www.architectenweb.nl
گرداورنده : مسعود فلاح نرگس


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1179.html