۵۰ ترفند ضروری عکاسی - بخش دوم: فیلترها و لنزها

تحریریه معماری آرل
خواه به عکاسی به عنوان یک سرگرمی یا حرفه نگاه کنید، مطمئنا هر میزان که دانش بیشتری به چنگ آورید، قادر به انجام کارهای بسیار بهتر و هیجان انگیزتری خواهید بود. البته عکاسی در کنار دانش، یک هنر است که باید با یادگیری اصول، بقیه داستان را به حس زیبایی شناسانه و خلاقیت فردی تان سپرد.
لذا تصمیم داریم طی مقاله ای چهار قسمتی به ۵۰ نکته مهم و ضروری در عکاسی بپردازیم که بدون دانستن آنها، شاید حتی نباید درپوش لنز دوربین تان را هم بردارید. چه اینکه قصد عکاسی داشته باشید!
در دیافراگم هفته قبل آرل ، در اولین قسمت داستان، در شش بخش به ریزه کاری های دیافراگم پرداختیم. و اکنون نوبت به « فیلترها و لنزها» رسیده است.
پس در ادامه مطلب با آرل همراه باشید.

فیلترها و لنزها

۷- علامت ø روی لنزها چه معنایی دارد؟
 
بر روی اغلب لنزهای dSLR علاوه بر فاصله کانونی و دیافراگم، معمولا واحد اندازه گیری دیگری را هم می بینید که با علامت ø مشخص شده است. این عدد نشان دهنده قطر بخش رزوه دار جلوی لنز است که می توان ابزارهای الحاقی روی لنز را درون آن پیچ کرد.
توجه داشته باشید که هر بار سراغ خرید یک فیلتر یا درپوش برای لنز دوربین تان می روید، حتما به این عدد توجه داشته باشید. در واقع این عدد همان قطر دهانه لنز است. توجه به آن هم به این دلیل اهمیت دارد که در همه لنزها ثابت نیست و حتی لنزهایی که برای یک دوربین مشخص طراحی شده اند، ممکن است قطر دهانه متفاوتی داشته باشند.
هنگام خرید فیلتر و تجهیزات جدید برای نصب روی لنزتان، مراقب قطر آن باشید.

۸- اگر فقط می خواهید یک فیلتر بخرید...
انتخاب شما باید یک مدل مدور پولاریزه باشد! این یک فیلتر عالی برای شروع کار است. و می تواند بیشترین تاثیر را روی عکاسی های روزانه تان داشته باشد. برای مثال به آسمان تعطیلات آخر هفته تان یک تونالیته آبی می دهد و تباین (کنتراست) میان آسمان و ابرهای در حال گذار را تشدید می کند تا نتیجه کار عکس هایی با بافت عالی باشند. البته شما می توانید این آبی را با فتوشاپ یا ابزارهای ویرایش دیگر به عکس تان اضافه کنید، اما تاثیر آن هیچ گاه مانند استفاده از یک فیلتر ساده، باورپذیر نخواهد بود.
 
سرمایه گذاری روی یک فیلتر ارزان قیمت پولاریزه مدور، آبی آسمان عکس های تان را بهبود قابل توجهی خواهد بخشید.

۹- آن را به آسمان محدود نکنید
فیلترهای پولاریزه همچنین توانایی حذف درخشندگی و بازتاب نور را دارند. لذا از آن برای عکسبرداری از پشت شیشه، درون آب، یا از صفحه گجت هایی چون تلویزیون و موبایل استفاده کنید.
در این عکس از فیلتر پولاریزه استفاده شده است. همان طور که می بینید، بازتاب نور از سطح آب حذف شده و دیگر آب نقش آینه را بازی نمی کند. لذا شما به خوبی می توانید درون آن را ببینید.

۱۰- به دنبال لنزی باشید که هنگام زوم، کنترل جهت فیلتر را به هم نزند
چرخاندن یک فیلتر پولاریزه مدور باعث می شود که قدرت تاثیر پولاریزاسوین آن تغییر کند و آسمان روشن تر یا تیره تر شود. یا اینکه میزان بازتاب نور بیشتر شده یا حذف گردد.
اگر قصد استفاده دائمی از چنین فیلتری را دارید، پس هنگام خرید لنزهای جدید تا حد امکان به دنبال مدلهایی باشید که کنترل زوم آنها در انتهای لنز نباشد و بخش چرخشی زوم لنز باعث چرخش و تغییر تاثیر فیلتر نشود.
اگر هم انتخاب دیگری ندارید، ابتدا میزان زوم لنز را تنظیم کنید، آنگاه سراغ تنظیم فیلتر پولاریزه بروید. البته مراقب باشید که چرخش فیلتر و تنظیم آن باعث بر هم خورد فوکوس لنز و تار شدن تصویر نگردد.

۱۱- وایت بالانس (white balance) را فراموش نکنید
هنگامی که از فیلتر استفاده می کنید، حتما تنظیمات white balance یا تعادل سفیدی دوربین تان را روی حالت مقتضی با وضعیت عکاسی تان قرار دهید و به هیچ وجه گزینه Auto یا خودکار را انتخاب نکنید. زیرا در این حالت دوربین معمولا اثر فیلتری را که روی لنزتان بسته اید خنثی خواهد کرد.
 
هنگام استفاده از فیلتر، مطمئن شوید تنظیم وایت بالانس دوربین به صورت دستی انجام شده و روی حالت اتوماتیک نیست.

۱۲- پول تان را برای خرید فیلتر اسکای لایت (skylight) هدر ندهید
قرار دادن یک فیلتر شفاف روی لنز دوربین برای محافظت از سطح آن، یک ایده بسیار عالی است. زیرا، به هر صورت لنزهای شما سرمایه های گران بهای تان هستند. اگرچه انتهای لنز دوربین تان بسیار محکم تر از چیزی است که شما فکر می کنید و همچنین بسیار آسان تمیز می شود، البته اگر اجازه ندهید که لکه ها مدت زیادی آنجا باقی بمانند.
درباره عدم ضرورت فیلترهای اسکای لایت همین بس که نه تنها پول تان را هدر می دهند، بلکه در برخی موارد ممکن است میزان بازتاب نوری را هم افزایش داده یا مقدار کمی سطح نوری که به سنسور می رسد را کاهش دهند.

۱۳- کلک های عکاسی ماکرو (فیلترهای ذره بینی)
لنزهای ویژه عکاسی ماکرو گرانقیمت هستند. اما شما می توانید به آسانی و تنها با پیچ کردن یک ذره بین روی لنز فعلی تان، آن را به حالت ماکرو ارتقاء دهید. مطمئنا این یک راه حل عالی نیست و باعث کاهش سطح نور ورودی به لنز خواهد شد. اما برای کارهای موردی بسیار مفید و موثر است و شیوه ای ارزان و به صرفه به حساب می آید. برای مثال، مجموعه ای که در زیر می بینید، تنها ۱۵ تا ۲۰ یورو قیمت دارد.
 
اگر از عهده خرید لنزهای اختصاصی حالت ماکرو بر نمی آیید، دستیابی به نتایج مشابه با فیلترهای ذره بینی دور از انتظار نیست.

۱۴- زیاد سرتان را با فیلترها شلوغ نکنید
این یک وسوسه اغوا کننده است که برای دست یابی به نتایج متفاوت به انتهای هر لنز چندین فیلتر وصل کنیم. اما به خاطر داشته باشید اگر چه آنها برای شما کاملا شفاف و تمیز به نظر می رسند، اما هر کدام می توانند مقدار کمی از نور عبوری بکاهند. برای بهترین نتایج، از کمترین تعداد فیلتر ممکن استفاده کنید.

۱۵- لنزهای دستی بهتر از نمونه های موتوردار هستند
برخی دوربین ها این امکان را به شما می دهند تا به جای استفاده از لنزهای با زوم دستی از مدل هایی استفاده کنید که برای زوم از موتور استفاده می کنند. مدلهای موتور دار گزینه خوبی برای تنبل هایی هستند که می خواهند تنها با فشردن یک دکمه کار زوم را انجام دهند.
اما نمونه های دستی که اغلب ارزان تر هم هستند، در عمل سرعت بهتری دارند و سرعت حرکت لنز و زوم آن تنها بستگی به سرعت چرخش دست شما دارد. و دیگر لازم نیست منتظر بمانید تا موتور داخلی لنز، لنگ لنگان آن را زوم کند.
علاوه بر این، هنگام زوم دستی می توانید تغییرات بسیار جزئی تر و قابل تنظیم تری را در اختیار داشته باشید. اما با لنز موتور دار انجام چنین زومی نیازمند تبحر ویژه ای در کنترل دکمه زوم است.

۱۶- به آهستگی عکس بگیرید، به سرعت زوم کنید... و هر دو را همزمان انجام دهید
اگر از یک سوژه ثابت عکس می گیرید، می توانید با کنترل زوم هنگام فشردن دکمه شاتر و البته تنظیم سرعت شاتر، جذابیت خاصی به عکس تان بدهید. اما دقت داشته باشید که این کار تنها با لنزهای زوم دستی قابل انجام است و لنزهای زوم موتوردار هنگام فشردن دکمه شاتر قفل می شوند.
این شیوه هنگام عکاسی از ماشین یا دیگر وسایل نقلیه جلوه خوبی ایجاد کرده و به نوعی احساس حرکت را در آنها به وجود می آورند.
 
به موضوعات ثابت قدرت تحرک و پویایی و هیجان بدهید. این کار با تغییر زوم هنگام عکاسی با سرعت شاتر پایین قابل انجام است.

۱۷- برای ابتکار و خلاقیت بیشتر، لنز پرایم را امتحان کنید
عکاسی با لنزی با فاصله کانونی ثابت (prime Lens) اگر چه ممکن است مقداری کادربندی را برای تان سخت کند، اما شما را مجبور می کند تا با احتیاط بیشتری درباره چگونگی فریم عکس تان و قرارگیری سوژه درون آن تصمیم گیری کنید. و بهتر بتوانید داستان شخصی خودتان را نقل کنید. و البته لنزهای پرایم معمولا تصاویر شفاف تر و واضح تری را هم برای تان فراهم می کنند.

۱۸- معنی اندازه های نوشته شده روی لنز چیست؟
لنزها معمولا بر اساس فاصله کانونی شان سنجیده و دسته بندی می شوند که بازگو کننده تاثیر آنها بر نور ورودی و شیوه متمرکز کردن آن روی سنسور دوربین است. یک لنز با فاصله کانونی کوتاه مانند 24mm میزان درشت نمایی زیادی ندارد و چشم انداز وسیعی را روی سنسور متمرکز می کند.
یک لنز با فاصله کانونی بلند مانند 240mm میزان بزرگنمایی بالایی دارد و همچون یک تلسکوپ عمل می کند. لذا می تواند سنسور را تنها با بخش مرکزی منظره پیش رو پر کند.
 
این یک لنز تله فوتو خوب با زوم بالای 300mm است.

۱۹- ابعاد و اندازه واقعی لنزتان را بشناسید
جدای از اینکه شما چه میزان پول برای یک دوربین dSLR عالی و گران قیمت حرفه ای همچون Leica، کانن یا نیکون پرداخته باشید، سنسور این گجت جیب بر، مطمئنا کوچکتر از فریم فیلم ۳۵ میلیمتری است که اندازه مرجع استاندارد برای اندازه گیری فاصله کانونی محسوب می شود.
نام ۳۵ میلیمتر برای فریم به این دلیل انتخاب شده که طول نوار فیلم به این اندازه است. البته تمام یک فریم قابل استفاده نیست بلکه بخشی از آن را لبه های فیلم و سوراخ هایی پوشانده اند که درون دوربین فیلمبرداری گیر می کنند. یک فریم ۳۵ میلیمتری در رول فیلم به صورت طولی قرار می گیرد و ضلع کوتاه تر آن در عمود بر نوار فیلم قرار می گیرد. البته فریم ۳۵ میلیمتری هم نه در طول و نه در عرض، ابعاد دقیق را ندارد و ۲۴ در ۳۶ میلیمتر است.
برای اینکه بدانید فاصله کانونی هر لنز در دوربین شما چه تاثیری روی عکس خواهد داشت، نیاز داریم تا ضریب تاثیر را در آن دخالت دهیم. برای به دست آوردن این ضریب تاثیر لازم است که نسبت اندازه سنسور دوربین تان در مقابل یک قطعه فیلم ۳۵ میلیمتری را به دست آورید. این ضریب اغلب عددی میان 1.5 تا 1.7 است و بسته به کارخانه سازنده و مدل دوربین متفاوت است.
پس، اگر قصد خرید لنز دارید و دوربین شما یک Canon EOS 600D با سنسور 22.3x14.9 میلیمتری است، تنها کافی است که فاصله کانونی لنز را در 1.6 ضرب کنید. اکنون می بینید که یک لنز 50mm که معمولا در عکاسی های پرتره استفاده می شود، روی این دوربین همانند یک لنز 80mm عمل خواهد کرد و بدین گونه زوم موثر افزایش خواهد یافت و مقداری از صحنه که درون هر فریم جای می گیرد کمتر خواهد بود. در صورت استفاده از یک Nikon D5100، سنسور بزرگتری را در اختیار خواهید داشت (23.6x15.6mm) و برای اندازه گیری های تان لازم است فاصله کانونی را در 1.5 ضرب کنید. می بینید که یک لنز 50mm روی این دوربین مانند یک 75mm عمل می کند.

۲۰- با انتخاب بهینه سنسور کوچک تر، صرفه جویی کنید
این بدان معنی است که شما، به صورت تکنیکی، می توانید با انتخاب سنسور کوچک تر (و البته مناسب)، به میزان زیادی در پول تان صرفه جویی کنید. زیرا علاوه بر خرید دوربین ارزان تر. هنگام خرید لنز هم، با انتخال لنزهای با قدرت کمتر و فاصله کانونی کمتر، می توانید به نتایج یکسانی با لنزهای با فاصله کانونی طولانی تر و گران تری برسید که برای دوربین های گرانتر (با سنسور بزرگتر) ضروری هستند. البته این نکته را فراموش نکنید که کوچک تر و ارزان تر بودن هم حدی دارد.

۲۱- از فوکوس منطقه ای استفاده کنید
نکته شماره شش را به خاطر دارید؟ (دیافراگم رو بذار روی ۸، عکس رو بگیر بره!) اگر از لنزی استفاده می کنید که روی خود امکان تنظیم همزمان عدد f و فاصله کانونی را دارد، با یادگیری چگونگی ارتباط میان انها و استفاده از آن، می توانید عکس های بسیار عالی داشته باشید که واقعا شکار لحظه ها باشند.
برای مثال، در عکس زیر، دیافراگم روی f/5.6 قرار می گیرد. می بینید که خط قرمز به عدد 5.6 اشاره می کند. و سپس از طریق حلقه بالاتر (زرد رنگ)، دامنه تقریبی روی 1.2 متر تنظیم می شود. به این صورت که هر دو این اعداد سفید و زرد مقابل خطرقرمز روی حلقه وسط قرار می گیرند. اکنون عدد سبز به ما نشان می دهد که سوژه باید در چه فاصله ای از دوربین قرار داشته باشد تا کاملا در نقطه تمرکز عکس قرار بگیرد.
با توجه به اینکه عدد f عکس 5.6 است، با دنبال کردن دو عدد 5.6 سبز رنگ روی حلقه وسط می توانیم ببینیم که باید در فاصله تقریبی یک متری از سوژه قرار داشته باشیم تا فوکوس کاملا روی سوژه باشد. عدد 5.6 سبز رنگ سمت چپ تقریبا به محدوده یک متر روی حلقه اعداد زرد رنگ اشاره می کند و عدد 5.6 سبز سمت راست به همراه عدد ۸ به علامت بینهایت اشاره دارد. لذا هرچیزی در فاصله نزدیک تر از یک متر یا دورتر از آن به صورت تار مشاهده خواهد شد.
اکنون یک موقعیت عالی در اختیار داریم که بدون نیاز به هیچ تنظیم اضافه ای، از هر چیزی در فاصله ۱۰۰ سانتی متری یا دورتر عکس های فوق العاده بگیریم. در صورتی که بخواهید با صمیمیت بیشتری به عکاسی بپردازید، می توانید تنظیم حلقه عدد زرد را روی 0.4 قرار دهید. حالا دیگر سوژه ها از فاصله ۳۶ سانتی متر تا ۵۰ سانتی متری فوکوس خواهند بود.
 

با استفاده از فوکوس منطقه ای می توانید بفهمید هنگام استفاده از هر عدد دیافراگم خاص، در کدام فاصله عکس شما در تمرکز دوربین قرار دارد.
پایان بخش دوم - ادامه دارد...


منبع : http://reviews.cnet.co.uk ، نارنجی

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1171.html