ده پروژه ی برتر که با الهام پذیری از متريال چوب ساخته شدند

تحریریه معماری آرل
در دنیای معماری، الهام گرفتن از نوع خاصی از متريال، یکی از روش ها و کانسپت های ساخت محسوب می گردد. آرک دیلی این بار، ده پروژه ی موفق و جذاب را که به نوع خاصی از متريال اختصاص یافته اند انتخاب نموده است؛ ده اثر که در ساختشان از چوب الهام گرفته شده است.


کلیسای سنت بندیکت از پیتر زومتور

سقفی بلند و منحصر بفرد همراه با پایه ای سلب، این کلیسای چوبی در سوئیس را تشکیل داده است که به واسطه ی ستون های مینیمالیستی چوبی، تیرها و نیمکت ها، نمایشی ست از مهارت و استادی زومتور و طریق نازک بینانه ی او در برخورد با متريال و جزئیات ساختمان. این ساختمان، سادگی، زیبایی و یک مقیاس انسانی را به نمایش گذاشته است.
 
مدرسه ی شناور ماکوکو از معماران ان ال ای

این مدرسه که در منطقه ی زاغه نشین تالاب لاگوس در نیجریه واقع شده است، به وسیله ی چوب، ساختاربندی، پشتیبانی و به اتمام رسیده است تا یک مدرسه ی کامل باشد. طراحی کلی این طرح، فرمی مثلثی دارد که در سطح دوم آن، کلاس های درس قرار گرفته اند.

ارکیدئوراما از معماران پلن بی
ساختار زنده ی ارکیدئوراما شکاف بین معماری و ارگانیسم زنده, مصنوعی, طبیعی و دست ساخت انسان را از میان برد. ساختار لانه زنبوری فلز و چوب از ترسیمات 14 ارکیده که بر ستون ها شکل گرفتند, مشتق شده است. هدف در محو کردن هر گونه تمایز میان این دو جهان و پذیرفتن آنها به عنوان یک واحد است.که ممکن می سازد, معماری در قامت یک سازماندهی فضایی و محیطی و بسیار مرتبط به فرایندهای زندگی تصور شود.

پناهگاه های وینیپگ اسکیتینگ از معماران پاتکائو
این پروژه ی کانادایی، شامل ساخت پناهگاه هایی نازک از تخته های انعطاف پذیر بوده است که از طریق خم شدن و تغییر شکل صفحه های چوبی، به شکل دهی ساختار و شخصیت فضایی اثر پرداخته است. این پناهگاه ها، اسکیت بازها را از بادهای سخت زمستان حفاظت می کنند.

فلدرهوس از معماران هری و سالی

فلدرهوس، یک فضای عمومی عمودی در اتریش است که به عنوان مکانی برای کسب آرامش از آن استفاده می شود. از متريال چوب استفاده شده است تا پله ها و سکوهایی جهت آویزان نمودن هموک ها بوجود آید.

باشگاه تیراندازی با کمان و سالن بوکس از معماران اف تی
در ساخت این دو ساختمان که در سایت پردیس دانشگاه کوگاکویین در غرب توکیو قرار گرفته اند، از منابع محلی چوب و الوار استفاده شده است تا فضایی در دسترس و الهام بخش برای دانشجویان بوجود آید. الوار، به عنوان یک متريال تاریخی، به عنصر اصلی سازنده ی این ساختمان ها بدل شده است تا تاکیدی بر شفافیت و خلوص کامل فضاهای باز زیر آن باشد.

تئاتر تابستانی پاکوِر از معماران کاداریک تور
هدف اصلی از ساخت این محل تئاتر استونیایی، ایجاد فضایی بسته، راحت و صمیمی بوده است تا ارتباط کامل و سریع تری میان مخاطبان و بازیگران بوجود بیاید. استفاده از چوب های سبک، ساخت و ساز این سن تئاتر را آسان و نورپردازی آن را پویا نموده بود. این سن پس از 12 اجرا، برچیده شده و از چوب های آن جهت ساخت پروژه های دیگر استفاده گشته است.

خانه قایقی از تی وای ای ان
در بازسازی این خانه در نروژ که نمای خارجی آن با بهره گیری از چوب کاج نروژی روکش شده بوده است، از محصولی جانبی در صنعت نیشکر استفاده گشت تا زنگاری خاکستری بر روی آن ایجاد گردد.استفاده صادقانه از چوب، کانسپت بازسازی این ساختمان بوده است.

کابین غروب آفتاب از معماران تیلور اسمیت
این کابین که در اونتاریو کانادا واقع شده است و توسط تخته های باریکی از چوب درخت سرو، احاطه شده است و تمامی سطوح داخلی آن، از سقف تا کف از تخته سه لایی از چوب درخت غان درست شده است. کارفرمای این پروژه علاوه بر درخواست فضایی بیشتر محافظت شده و خصوصی، خواسته است که چشم اندازهای طبیعی این کوهستان زیبا نیز گرفته و پوشیده نشوند.

پاویون گوزن وحشی از معماران اسنوهتا
پاویون مرکزی گوزن وحشی نروژی در دامنه ی کوه های پارک ملی نروژ قرار گرفته است. این ساختمان براساس یک پوسته ی سخت خارجی و فضای سیال و ارگانیک داخلی شکل گرفته است. مدل های سه بعدی کامپیوتری که دستگاه های فرز را کنترل می کرده اند به کمک کشتی سازان نروژی آمده اند تا این ساختمان منحصر بفرد از چوب کاج بوجود آید. این قطعات پس از برش، به صورت سنتی به وسیله ی اتصالات گیره ی چوب به یکدیگر وصل شده اند.

تحریریه گروه معماران آرل
منبع: اتوود


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1160.html