ده پروژه برتر که با الهام پذیری از متریال بتن ساخته شدند

تحریریه معماری آرل
با توجه با ساخت و ایجاد متریال های مدرن معماری و 170سال استفاده از بتن به صورت مدرن (تالار شهر بوستون در سال 1968) ، ما به بررسی 10 پروژه برتر و به خصوص که با الهام پذیری از نوع و کارکرد بتن ساخته شده اند، می پردازیم. تا قبل از اجرای این پروژه ها، بتن در اکثریت پروژه ها نقش سازه ای (استراکچر) را داشته است. اما بعد از به دست آمدن خواص بتن و استفاده از آن به عنوان تزئینات و خلوصه های بصری، پروژه های مدرن معماری ماهیت جدیدی به خود گرفتند.
ایستگاه آتش نشانی ویترا / زاها حدید

 
یکی از اولین پروژه های تحقق یافته در طول فعالیت زاها حدید، ایستگاه آتش نشانی ویترا در آلمان می باشد که با الهام پذیری از بال های هواپیما ساخته شده است. شیب، خم، و شکست های بصری در این پروژه با توجه به مقاومت نیروهای دینامیکی و استاتیک تحقق پزیر بود و پس از ساخت یک چشم انداز زیبای معماری را خلق کرد. البته به خاطر اجرای نامناسب، این پروژه چند سال بعد به مشگل تعمیر و نگهداری بر خورد و نیاز به مرمت داشت.
کلیسای جامع برازیلیا / اسکار نیمایر

ساختمان کلیسای جامع برزیل توسط یکی از استادان بزرگ بتن طراحی شده که با استفاده از شانزده ستون بتنی و به صورت سهمی، مفهوم رسیدن به آسمان را در کار خود نشان دهد. ستون ها به رنگ سفید در ادغام با پنجره های آبی و قهوه ای، یک منظره فوق العاده را به نمایش گذاشته است. در این پروژه ، نیمایر به خوبی توانسته دیدگاه عرفانی و آینده نگر را در رابطه با فرضیه بیگانگان غیر زمینی خلق کند.
 
کوره های آدم سوزی شولتز (مرده سوز خانه) / شولتز


فضای این مرده سوز خانه از جعبه ها و ستون های بتنی تشکیل شده است. در این پروژه سرستون ها، نمای بام، وبخشی از بدنه اصلی، از ادغام شیشه و بتن تشکیل شده تا یک فیلتر مناسب و به جا از ورود نور به داخل فضا باشد.

مؤسسه سالک / لوئی کان

 
مؤسسه سالک واقع در کالبفرنیا، یکی از شاهکارهای بزرگ معماری و یک طرح روشنفکرانه و الهام بخش برای یک مرکز تحقیقات علمی است. بتن این مجموعه با توجه با مطالعات گسترده نسبت به معماری رم صورت گرفته است. مانند بسیاری از پروژه های دیگر لوئی کان، نور به صورت بهینه و کاملاً مناسب،و البته ساده در فضا به کار رفته است.
 
کلیسای Bagsværd / Jørn Utzon

 
نمای خارجی این کلیسا صرفاً ساده و تآکید معمار در استفاده بتن در داخل فضا بوده است. ساختمان این کلیسا در دانمارک واقع شده است. در فضای داخلی از پانل های بتنی سفید همراه با روکش کاشی سفید لعاب دار مزین شده است. اوتزن، با استفاده از تلفیق کاشی های لعاب دار و شفافیت آن با بتن، محراب زیبا و ساده ای را در داخل خلق کند.

کتابخانه دانشگاه هنر تاما/تویو ایتو
 
قوسی که در فضای این کتابخانه اجرا شده، به صورتی کاملا تصادفی طراحی شده است. این کتابخانه که در حومه توکیو واقع شده به بازدیدکنندگان این اجازه را می دهد تا از طریق فضاهای مختلف و تنوع در نماهای اطراف بنا، ارتباط خوبی با این کتابخانه برقرار کنند.

مرکز اجتماعی Brufe
 

این مرکز اجتماعی که در پرتغال واقع شده، از مرکز سایت اصلی و پلان طراحی شده و بعد به بیرون گسترش پیدا کرده است، و با رشد الگوی اصلی در داخل، فرم بیرون را تشکیل داده است. در ساخت دهانه اصلی و لایه ها، از بلوک های بزرگ بتنی استفاده شده است.

گورستان Igualada/ انریک میرالس+ کارمه پینوس
 
این پروژه یک نوع متفاوت و جدید را از قبرستانی در اسپانیا به نمایش می گذارد و به عنوان یک پروژه ای که از سنگ و استحکامات بتنی تشکیل شده، منحصر به فرد می باشد. دیوار بتنی محافظ به همراه صفه ای که از فضای سخت و خشن اصلی بیرون زده، یک چشم انداز فوق العاده را به نمایش گذاشته است.

کالج گریسونز / پابلو هوروات


سازه بتنی این دانشگاه در ترکیب فرم چند قطعه ای آن، یک فضای آموزشی مناسب را در سوئیس خلق کرده است. فضای آزاد و بازشوهای وسیع این پروژه ، اجازه می دهد تا نور به راحتی فضا را در بر گیرد.

کلیسای غروب/BNKR

 
مردم شهر کوچکی در مکزیک، خواستار یک فضای دیدنی و جذاب از نور در پشت صلیب محراب این کلیسا بوده اند. تیم طراحی این پروژه ، با طراحی فرم این کلیسا به صورت یک تخته سنگ عظیم در بالای کوه و ایجاد نورگیرهای غیر بصری و کانسچپوال، توانست به نیاز های مردم این منطقه پاسخ دهد. استفاده هوشمندانه از بتن در این پروژه از نکات مهم آن به شمار میرود.
 
گردآورنده: گروه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1159.html