ارباب برج‌ها ، معمار برج‌های آسیا کیست؟

تحریریه معماری آرل

اوله شِر ِن، معمار بزرگ آلمانی یکی از مشهورترین برج‌سازان جهان است. او بخصوص در چین فعالیت می‌کند. برج‌های او گرچه تحسین همگان را برانگیخته‌اند، اما انتقادهایی را هم برایش به ارمغان آورده اند.

اوله شِر ِن، آرشیتکت بزرگ آلمانی، ۴۲ ساله است. او تحصیلات‌اش را در لندن به پایان رسانده. حدود ۲۵ ساله بود که در دفتر آرشیتکت بزرگ رم کول‌هاوس به کار مشغول شد. او امروز امپراطوری بزرگ معماری خود را برقرار کرده است. اوله شِر ِن بیشتر در چین زندگی و کار می‌کند.


آسمان‌خراش سال

دو برج کج که در انتها به هم وصل شده‌اند. این آسمان‌خراش با نام برج "CCTV" در شهر پکن، پایتخت چین قرار دارد. این برج مرکز جدید تلویزیون دولتی چین است. این آسمان‌خراش که بخش بیرونی آن شیشه و فولاد است، امسال "آسمان‌خراش سال" لقب گرفت. طراح برجسته‌ی این برج اوله شِرِن، آرشیتکت بزرگ آلمانی است.

دگرگونی و تغییر در معماری

 

اوله شِر ِن مبنای معماری‌های خود را قبول دگرگونی و تغییر می‌داند و بر این نظر است که این آثار نشانگر نزدیکی چین به غرب‌اند. او می‌گوید نمای شیشه‌ای برج مرکز جدید تلویزیون دولتی چین "CCTV" در پکن نماد شفافیت است. این بزرگ‌ترین برج رسانه‌ای جهان ۱۴ هزار کارمند دارد. اوله شِر ِن می‌گوید بخش "Loop" که دوپایه بزرگ برج را به هم وصل می‌کند نماد ارتباط دوبخش است و گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها را تداعی می‌کند.

برج‌هایی شبیه مجسمه

 

سبک مینی‌مالیستی اوله شِر ِن در برج‌های او در کوالالامپور، پایتخت مالزی به خوبی نمایان است. این برج که در آن مجموعه‌ای از هتل‌ها و شرکت‌های مختلف فعالیت خواهند کرد، قرار است چون مجسمه‌هایی کشیده سر بر آسمان کشند.

معماری زیست‌محیطی

 

اوله شِر ِن، آرشیتکت آلمانی، بر این نظر است که "شاخصه معماری خوب از جمله بازتاب دادن محیط زیست آن جامعه است." او در آسمان‌خراش "آنگ‌کاسا رایا" در کوالالامپور در چندطبقه فضایی برای گیاهان مناطق حاره ایجاد کرده که نشانه‌هایی از طبیعت این سرزمین هستند. قرار است در این آسمان‌خراش، در کنار کافه‌های شیک یک نمازخانه مدرن نیز ایجاد شود. این اقدام پاسخی از دید یک آرشیتکت است به گوناگونی فرهنگی در جامعه.

ماها ناخون، بلندترین آسمان‌خراش شهر بانکوک

 

این برج شیشه‌ای در سال ۲۰۱۶ در بانکوک پایتخت تایلند افتتاح خواهد شد. نام این برج "ماها ناخون" است و ۷۷ طبقه خواهد داشت. "ماها ناخون" بلندترین آسمان‌خراش شهر بانکوک خواهد بود. اوله شِر ِن در ساخت این آسمان‌خراش تعبیر جدیدی از برج‌سازی داشته است. بعضی قسمت‌های این برج شیشه‌ای که در مقابل زمین لرزه مقاوم است، به نظر خراش برداشته‌اند.

حالت بی‌وزنی برای ثروتمندان

 

آسمان‌خراش ماها ناخون در شهر بانکوک آپارتمان‌های لوکس بسیاری را در خود جای داده است. هر آپارتمانی در بخش‌های "خراش یافته" معماری مخصوص خود را دارد و بعضی قسمت‌ها به نظر می‌آیند که در هوا آویزانند. ساکنان این آپارتمان‌ها این احساس را خواهند داشت که بر فراز بانکوک در حرکت‌اند. منتقدان اوله شِر ِن با قبول این پروژه او را متهم کرده‌اند که در خدمت ثروتمندها قرار گرفته است.

خانه‌سازی برای قشرهای کم درآمد

 

پروژه "Interlace" مجموعه‌ای عظیم از چند آسمان خراش است که در آنها خانه‌هایی برای قشرهای کم درآمد در کشور سنگاپور ساخته شده‌اند. در این پروژه ۳۱ بلوک بزرگ، شبیه بازی لوگو در کنار هم قرار گرفته‌اند. اوله شِر ِن این اقدام خود را "اوتوپی اجتماعی" نام نهاده و با این اقدام خود زندگی در یکی از گران‌ترین کشورهای دنیا را برای قشرهای کم درآمد ممکن کرده است.

کتابخانه‌ای به بزرگی ۱۵ زمین فوتبال


گرچه پروژه‌های اوله شِر ِن همه راهی به سوی آسمان را طی می‌کنند، اما او سرانجام موافقت کرد بزرگ‌ترین کتابخانه دنیا را در پکن بنا کند. قرار بود این کتابخانه نه به صورت آسمان‌خراش، که در زمینی به مساحت ۱۵ زمین فوتبال بنا شود. رهبری چین اما با این طرح مخالفت کرد و اجرای پروژه متوقف شد.

منبع : گروه معماری آرل ، www.dw.de
گرداورنده : مسعود فلاح نرگس


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1024.html