واليباليست‌هاي ايران، امريکا را به زانو در آوردند

تحریریه معماری آرل

تيم ملي واليبال ايران در چهارمين بازي خود در مسابقات جام بزرگ قهرمانان، آمريکا را مغلوب کرد.
در چهارمين روز رقابت‌هاي واليبال قهرمان قاره‌هاي جهان در ژاپن، تيم ملي ايران به مصاف آمريکا رفت. آمريکايي‌ها پيش از اين دو پيروزي مقابل ژاپن و ايتاليا و يک شکست مقابل برزيل بدست آورده بودند. ايران هم يک برد برابر ايتاليا و دو باخت مقابل برزيل و روسيه در کارنامه داشت.
آمريکايي‌ها همواره در بين مدعيان واليبال جهان براي خود اسم و رسمي داشتند. قهرماني المپيک سال‌هاي 1984، 1988 و 2008 در کنار ده‌ها عناوين ديگر کلکسيوني از افتخارات را در تاريخ واليبال اين کشور پديد آورده است. فدراسيون جهاني واليبال از آمريکا به عنوان چهارمين تيم پرافتخار تاريخ واليبال جهان ياد مي‌کند.

دو تيم ايران و آمريکا تا پيش از اين سه بار در ميادين رسمي به مصاف يکديگر رفتند که در هر سه بازي ايران را شکست دادند.

تيم ملي واليبال ايران با پيراهن سفيد برابر قرمز پوشان آمريکا به ميدان رفت.

سعيد معروف، محمد موسوي، شهرام محمودي، فرهاد قائمي، عادل غلامي، مجتبي ميرزاجانپور و فرهاد ظريف ترکيب تيم ايران را در شروع مسابقه به نمايش گذاشتند.

*ست نخست: 28-26 ايران

تيم ملي واليبال ايران بازي را مقتدرانه آغاز کرد. سرويس‌هاي تماشايي فرهاد قائمي و بازي سازي‌هاي بي‌نقص از سعيد معروف خيلي زود ايران را جلو انداخت. در حالي که هنوز آمريکايي‌ها به خودشان نيامده بودند محمد موسوي با تجربه بالاي خود سد مستحکمي را برابر حريف پديد آورده بود. آمريکايي‌ها دريافت بسيار خوبي داشتند. ماتيو اندرسون بي شک يکي از بهترين‌هاي جهان بود که به تنهايي براي آمريکا امتياز مي‌گرفت. ولاسکو برنامه ويژه‌اي براي مهار اين بازيکن داشت. ايران با تمرکز بالاي بازکنان خود از توپ‌هاي برگشتي نهايت استفاده را مي‌کرد. دو تيم با اختلاف يکي دو امتياز به سود ايران پيش مي‌رفتند. آمريکايي‌ها نمي‌توانستند از ايران پيش بيفتند. شهرام محمودي از کنار آنتن به خوبي و با چشم باز آبشار مي‌زد. تيم ملي واليبال ايران در سرويس و دفاع خيلي خوب بود. اما در حمله مثل بازي با روسيه همچنان مشکل داشت. در امتياز‌هاي پاياني ايران در آستانه پيروزي قرار گرفت. برخورد ميرزاجانپور با محمد موسوي براي تيم ملي گران تمام شد. بهترين مدافع روي تور آسيا بعد از اين برخورد احساس ناراحت و مصدوميت کرد و بلافاصله از زمين خارج شد. آرمين تشکري جاي او را گرفت. در حالي که مکسول همچنان خوب سرويس مي‌زد، ولاسکو دست به يک دو تعويضه جالب زد. او مهدوي را با محمودي و داودي را با معروف تعويض کرد. بدين ترتيب از رحمان داودي در قطر پاسور بهره گرفت. اين تعويض جواب داد و داودي دو امتياز متوالي گرفت. امريکايي‌ها سر تسليم شدن نداشتند. بازي در امتياز 26 بر 26 برابر پيش مي‌رفت. اما يک اشتباه از حريف و دفاع خوب آرمين تشکري ايران را در ست نخست پيروز کرد.

*ست دوم: 25-19 آمريکا

جاي خالي محمد موسوي کاملا در تيم ملي واليبال ايران مشهود بود. ويليام پرايلي در کنار اندرسون از ضعف دفاع روي تور ايران نهايت بهره را مي‌بردند. آبشارهاي حريف ويرانگر بود. حتي فرهاد ظريف هم نمي‌توانست به راحتي توپ‌گيري کند. در ست دوم آمريکايي‌ها دريافت بهتري داشتند. بازيکنان ايران مثل ست اول بازي خوب سرويس نمي‌زدند. همين موضوع فضاي کار را براي آمريکايي‌ها راحت مي‌کرد. از سوي ديگر مصدوميت محمد موسوي موجب شده بود ايران در دفاع روي تور موفق نباشد. همين موضوع ايران را شش امتياز عقب انداخت. آمريکايي‌ها با امتياز 18 بر 12 از ايران جلو افتادند. سعيد معروف بار سنگيني را به دوش مي‌کشيد. بازي سازي‌هاي او تنها راه نجات تيم ايران در اين دقايق بود. کارسون کلارک همچنان خوب آبشار مي‌زد و از ضعف دفاع ايران بهره مي‌برد. کريستين سون پاسور آمريکايي‌ها تمام توپ‌ها را سوي آنتن مي‌فرستاد. تقابل او با معروف تماشايي بود. هر گاه دريافت تيم‌ها کامل مي‌رسيد پاسورها هنر خود را به رخ يکديگر مي‌کشاندند. ايران اختلاف امتياز‌ها را به عدد سه کاهش داد. عادل غلامي همچنان مفيد و موثر بازي مي‌کرد. در ست دوم تمرکز دو تيم روي بازي سرعتي بود. تاکتيکي که به دليل دريافت ضعيف‌تر ايران نسبت به آمريکا براي ايران جواب نداد. آمريکا ست دوم بازي را با امتياز 25-19 به سود خود تمام کرد.

* ست سوم: 25-16 آمريکا

آمريکايي‌ها خيلي خوب تيم ايران را آناليز کرده بودند. بر خلاف ايران آبشار از منطقه يک سوم زمين در دستور کار بازيکنان آنها بود. بازي ساده و فارغ از پيچيدگي آمريکايي‌ها با کمک تکنيک بالاي بازيکناني چون اندرسون براي آنها امتياز گرفت. آنها با فاصله از تور اسپک مي‌زدند و محاسبات دفاعي ايران را بهم مي‌زدند. ميرزاجانپور جوان که در غياب غفور بازيکن ثابت تيم ملي ايران شده بود، بازي پرنوساني داشت. وقتي بازي او مي‌گرفت ديگر مهار نشدي نشان مي‌داد. ولاسکو باز هم دو تعويضه کرد. داودي و مهدوي را به ميدان فرستاد. تعويض‌هاي او آناليز مربي حريف را بهم مي‌ريخت. ايران که در اوايل ست هفت امتياز عقب افتاده بود اختلاف را به عدد چهار کاهش داد. حمزه زريني هم که در ست سوم به ميدان آمده بود انگيزه زيادي داشت تا توانايي‌ها خود را ثابت کند. مکسول هولت در نبرد با آرمين تشکري جوان کار آساني نداشت. زريني نهايت بهره را از پايپ‌هاي مهدوي مي‌برد. سرعتي زن‌هاي آمريکا در غياب موسوي ايران عالي کار مي‌کردند. شهرام محمودي همچنان در قطر پاسور موفق بود. ايران اگرچه در ست سوم خوب و پرتلاش ظاهر شد اما ضعف در دفاع و حمله اجازه نداد بازي خوب دريافت کننده و پاسور تيم ملي نتيجه دهد. ايران در ست سوم باز هم 25 – 16 بازي را به آمريکا واگذار کرد. سرعتي‌هاي امريکا تا پايان ست سوم مجموعا 19 امتياز گرفته بودند. اين موضوع بيش از هرچيز دريافت‌هاي خوب آمريکا و جاي خالي موسوي را در دفاع اول ايران يادآور مي‌شد.

*ست چهارم: 25- 27 ايران

پرايلي با بهره گيري از پاس هاي پايپ تمام آبشارهاي خود را در زمين ايران مي نشاند. آمريکايي‌ها با ارائه يک بازي هماهنگ تيمي کاملا تماشايي بازي مي کردند. اين در حالي بود که غيبت چند مهره کليدي در تيم ايران و حضور بازيکنان ذخيره قدري آراش هماهنگ تيم را با مشکل رو برو کرده بود. ولاسکو اصلا راضي نبود. تيمي که ست نخست بازي را مقتدرانه از آمريکا گرفته بود در ست سوم همواره از رقيب عقب بود. در حالي که امريکا وقت استراحت فني دوم را هم به سود خود تمام کرده بود چند اشتباه از بازيکنان اين تيم ايران را به بازگشت مسابقه اميدوار کرد. سعيد معروف تمام توانايي خود را به کار مي بست تا اختلاف زياد نشود. ايران در يکقدمي حريف بود. حالا بار حملات تيم ايران روي دوش قائمي بود. تاوانا و مکسول کاملا دفاع روي تور ايران را پشت سر مي گذاشتند. ولاسکو حمزه زريني را به جاي ميرزاجانپور به ميدان فرستاد. باز هم اين تعويض آناليز حريف را بهم ريخت. ايران سر انجام در ناباوري حريف کار را به تساوي رساند. بازي 19 بر 19 مساوي بود. آمريکايي‌ها مي دانستند اگر به ايران فرصت دهند و کار به ست پنجم کشيده شود شانس برد ايران بالا مي رود. آن ها نمي خواستند ريسک کنند. ايران در امتيازهاي پاياني همپاي آمريکا پيش مي رفت. سرمربي آمريکا تعويض مي کرد تا فشار را از روي بازيکنانش بردارد. 23 بر 22 آمريکا جلو بود. رحمان داودي کار را به تساوي کشاند. تماشگران ژاپني هم ايران را تشويق مي کردند. همه چيز مساوي شد. اندرسون با تجربه باز هم آمريکا را جلو انداخت. داودي باز هم برگ برنده ايران بود. ايران 25-24 جلو افتاد. آمريکا همچنان روي سرعت موفق بود. ايران سر تسليم شدن نداشت. پرواز بلند قائمي ايران را جلو انداخت. حمزه زريني هم تمام قدرتش را جمع کرد تا آبشارش را در قلب زمين حريف بخواباند. ايران ست چهارم را با امتياز 27 بر 25 به سود خود تمام کرد.

ست پنجم 18 - 16 ايران

بازي خوب عادل غلامي در برابر ويليام پرايلي دو امتياز را براي ايران به ارمغان آورد. زريني هم در دفاع به کمک او آمد و امتياز سوم را گرفت. حالا بازيکنان ايران در دفاع موفق بودند. غلامي پرايلي را از بازي خارج کرد و امتياز چهارم را هم گرفت. تاکتيک هاي ولاسکو جواب داد. ايران در آستانه خلق يک حماسه بود. زريني به راحتي از پاس هاي مهدوي امتياز مي گرفت. مقاومت آمريکايي‌ها شکسته شد. ايران با اختلاف چهار امتياز پيش بود. واليباليست هاي ايران خوش درخشيدند. ايران دلاورانه بازي را به سود خود پيش مي برد. مهدوي که دل شير داشت در اين دقايق پاياني جاي خالي انداخت و دفاع حريف را تحقير کرد. آمريکايي‌ها به آب و آتش مي زدند تا شکست نخوردند. ماتيو اندرسون با تمام توان آبشار مي زد. حمزه زريني در ست پنجم مسابقه يک فوق ستاره بود. حملات خوب او ايران را به برد نزديک مي کرد. سرمربي تيم امريکا قدرتي زن هاي خود را تعويض مي کرد تا در دريافت تقويت شود. ماراتن واليبال ايران و امريکا با اختلاف دو امتياز به سود ايران پيش مي رفت. رحمان داودي مقتدرانه آبشار مي زد. يا خطاي سرويس از ايران و هوشمندي از اسپک هاي امريکا کافي بود تا کار به تساوي برسد. 11 بر 11 همه چيز مساوي بود. اما فرهاد قائمي و رحمان داودي با دو آبشار زيبا از چپ و راست زمين آمريکا را نشانه مي رفتند. واليباليست هاي ايران در آستانه خلق حماسه بودند. ايران 13 بر 11 از آمريکا جلو بود. آرمين تشکري امتياز چهاردهم را گرفت. اما داودي سرويس را به توز زد. مسکول بازي را در امتياز 14 به تساوي کشاند. حساسيت به اوج خود رسيده بود. ولاسکو دو تعويضه کرد. معروف و محمودي به ميدان رفتند. شهرام از روي پاس معروف امتياز 15 را گرفت. اما باز هم مکسول به فرياد آمريکايي ها رسيد. زريني فرشته نجات ايران امتياز 17 را به ارمغان آورد. ايران ست پنجم را 18 - 16 به سود خود تمام کرد.

ايران در نهايت با نتيجه 3بر 2 و امتيازهاي 26-28، 25-19، 25-16 ، 25- 27 و 16- 18 مقابل امريکا پيروز شد. ملي پوشان واليبال ايران فردا در آخرين روز مسابقات به مصاف ژاپن ميزبان مي‌روند.



تحریریه معماری آرل
منبع : ورزش 3


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1001.html